WEBOPTIMERING

VI KAN GØRE DIN WEBSIDE TIL DIN VIRKSOMHEDS BEDSTE SÆLGER

med weboptimering sikrer du sig, at din webside GIVER en god BRUGEROPLEVELSE, ER hurtig OG SOM DESUDEN overholder en række standarder, ‘best-practices’ og persondatalovgivningen

Al god marketing tager udgangspunkt i en optimeret og strømlinet landingsside, webside eller webshop for dine potentielle kunder og klienter at blive sendt hen. Det er din virksomheds vindue ud ad til og det er vigtig at den er overskuelig, giver det rigtige indtryk af din virksomhed, samt overholder en række regler for, hvorledes en forretning bør være skruet sammen.

Uanset typen af virksomhed eller erhverv er det vigtigt at få styr over det basale, før der investeres i content marketing, social media marketing, eller annoncer og link-building. Når fundamentet er veludviklet og optimeret, vil et hvert initiativ, der bygges ovenpå skabe bedre resultater. Omvendt er dine penge spildte på marketing hvis det leder ind på en side som ikke giver en god brugeroplevelse eller reflekterer din forretning optimalt

  • Omfattende teknisk audit med video og rapport

  • Forbedring af responstid via teknisk DOM og fil-optimering

  • ‘Best-practice’ og webstandard-optimering

  • Overholdelse af cookie-, samt persondatalovgivningen (2018)

  • Tiltag vurderes via Google Pagespeed, der har stor betydning på SEO og CRO

  • Rådgivning & Vejledning

Hvad går weboptimering ud på?

Vi bruger “weboptimering” eller “performance” til at beskrive en række vigtige – og grundlæggende – elementer, der ofte overses. I mange tilfælde – ligesom med SEO – er det ikke en del af pakken når du køber en webside, eller også er det en meget nedprioriteret del. Ofte er det fordi webside leverandøren ikke arbejder med optimering, men der kan også være tale om en nedprioritering i forhold til pris.

Weboptimering er nemt at se bort fra, når det ikke er noget man umiddelbart konfronteres med. Som ejer af en webside oplever du ikke absurd langsom loading-tid, da din webside allerede er gemte i dine browsere og derfor ligger klar til at blive vist. Men oplevelsen ser anderledes ud for nye besøgende på din side.

Hvis du vil teste det, så prøv engang at slette din caching i browseren og hold øje med hvor længe det tager din browser fuldt ud at hente din webside. Forestil dig bagefter at gøre det på en telefon, med begrænset internetforbindelse. Du kan også teste det via en ekstern industri-standard test her. Hvis der ikke har været fokus på det tidligere og din webside er bygget i et tungt CMS (styresystem) som for eksempel WordPress, så kan det have seriøse konsekvenser på dine konverteringer og sågar også organisk trafik.

Hvor mange chancer giver du selv en webside, der ikke er hurtig til at hente ned, eller tilpasser sig din skærm?

Du har sikkert oplevet cookie-notifikationer på websider. Det har ikke nogen umiddelbar konsekvens ikke at have det på din side, men de fleste større virksomheder har det og drejer sig om at opnå en vis hastighed på websiden, samt overholde en række ‘best-practices’. Altså det, som er alment vurderet som den bedste løsning.

Når vi weboptimerer ser vi derfor på:

  • Websidens struktur (informationsarkitektur), responsivt design og brugervenlighed (usability)
  • Kvaliteten af indhold og komposition. Herunder også strategisk call-to-action elementer
  • Søgemaskineoptimering (er det grundlæggende på plads)
  • Websidens reponstid, performance, overholdelse af best-practices og webstandarder, samt overholdelse af persondataloven og cookie-loven
  • Branding. Denne er meget individuel for virksomhedens kontekst og overlapper i høj grad med de øvrige., men for alle gælder det, at de små detaljer bør være i orden, som f.eks. favicon

Vi tager udgangspunkt i alle elementerne ovenfor og giver dig en let forståelig gennemgang, efter dit ønske. Med andre ord, bliver der taget grundigt hånd om din webside i et 360 graders perspektiv. På den måde kan vi garantere at der ingen markting- eller tekniske hængepartier vil være efter opgaven er afsluttet.

Bemærk at hvis du køber en ny webside hos os, er weboptimering, samt SEO indbygget fra bunden af. Så kan du i stedet fokusere på det, du gør bedst i din virksomhed, imens din webside er din bedste repræsentant og har alle muligheder for at vende trafik til salg.

Nedenfor kan du læse mere om hvordan vi arbejder med de enkelte elementer i optimeringsforløbet.

Websidens Struktur & Brugervenlighed

Informationsarkitektur kommer i spil, når det drejer sig at at designe den måde relevant information kan tilgås og forstås i fornuftige bidder. Det drejer sig primært om navigation, URL-struktur og interaktionselementer. Det vil sige, det skal både være overskueligt for besøgende på siden at finde frem til den mest relevante information og at den information serveres i fornuftige størrelser. Responsivitet eller ‘mobile-first’ designprincipper er et særligt vigtigt emne herunder, da webtrafik i stadig højere grad kommer fra mobileenheder. Derfor er det en voksende prioritet at udvikle websider med fokus på den mobilvenlige oplevelse.

Websidens responstid & Performance

Du kan have den smukkeste webside i verden, men hvis ikke den henter ned hurtigt er der aldrig nogen der ser den. Derfor er det enormt vigtigt, at websiden kan tilgås inden dine besøgende bliver trætte af at vente. Hvor hurtigt din side er til at hente ned har afgørende betydning for både søgemaskineoptimering (SEO) og konverteringsoptimering (CRO). Kort sagt, du mister kunder hvis ikke din side kan vises korrekt efter blot nogle sekunders venten.  Samtidig tolker Google denne opførsel fra besøgende, som at søgeresultatet (din webside) ikke var relevant i forhold til søgningen. Det betyder at siden fremadrettet placeres lavere på de søgeord, der associeres med handlingen. For at gøre det endnu vigtigere, er det et eksplicit SEO-signal, at din webside er skruet sådan sammen, at den leverer websiden hurtigst muligt på både desktop og de (ofte) langsommere mobilenheder. Google arbejder hele tiden på at gøre nettet mere sikkert og derfor er det også et vigtigt SEO-signal, at få websiden over HTTPS med et SSL-certifikat.

Optimering handler derfor også om at overholde en række standarder og ‘best-practices’, der er designet til at optimere brugervenligheden og sikkerhed, så Google prioriterer at vise din side ved søgninger. De regler vi følger er primært defineret af Google, og du tænker måske, “hvorfor er det relevant hvad Google mener om min side?”, men Googler sidder tungt som “gatekeeper” på hele internettet og bestemmer kort sagt, hvad der er synligt og hvad der ikke er. Så hvis Google ikke er enig i din webside, eksisterer den teknisk set ikke.

Modsat hvis du følger Google’s regler for, hvordan man optimerer sin webside, vil din side blive belønnet i synlighed (søgemaskineplaceringer). Meget af det vi ser på i optimeringsprocesen har derfor ingen visuel eller æstetisk betydning for din side, men handler udelukkende om at forbedre det, der laves “i motoren” på din webside så den kører som en drøm.

Hvis du er interesseret i de retningslinjer Google har defineret, og som vi følger for at optimere din webside så kan du prøve Google’s test her. Vi bestræber os til enhver til på at score 90+ på både desktop og mobil. Designbeslutninger og webside-funktionaliteter kan i sjældne tilfælde gøre en sådan en score svær at opnå, men vi sikrer os altid at din webside når den bedst mulige score.

Fortæl os om netop dine problemstillinger

Kontakt os