NYHED: Kom med på Pop Up workshop i Marketing 2022: Og kom på forkant med de tendenser, der vil sikre din indkomst resten af året!

De 3 mest stillede spørgsmål om marketing

De mest almindelige spørgsmål indenfor marketing, kan samtidig være nogle af de sværeste at stille. Jeg oplever at nogle kan være flove over at stille dem, fordi de kan virke som spørgsmål man burde kende svaret på. Men marketing er en kompliceret størrelse. Der er sjældent et one fit all, og det kan betyde mange forvirrende svar og misvisende løsninger, som ikke nødvendigvis passer til dig og din forretning.

I denne artikel har jeg samlet top tre over de mest stillede spørgsmål sidste år, og de svar som vil kunne hjælpe dig bedst videre. Jeg er sikker på at du vil kunne genkende mange af dem, men måske har du endnu ikke oplevet at få det rigtige svar.

Er du vild med artiklen, og føler du dig godt hjulpet videre så hold dig ikke tilbage med at smide en kommentar. Det gør mig så glad når mine artikler kan gøre en forskel.

De tre mest stillede spørgsmål om marketing i 2021

Inden vi dykker ned i hvert enkelt spørgsmål, vil jeg lige afgrænse at de spørgsmål jeg har samlet her, ikke nødvendigvis er de vigtigste. De reflekterer blot det, som jeg oplever at flest er i tvivl om, når vi taler om deres marketing. Derfor er det uden tvivl spørgsmål som du, og mange andre også vil sidde inde med.

Hvis jeg skal opsummere spørgsmålene handler de om usikkerhed og frustration. Det er helt almindeligt at blive frustreret over sin marketing, og det skinner igennem når vi ser på det, flest spørger om. For det svar de fleste søger, ved at stille disse spørgsmål råber om hjælp til at få marketing til at blive lidt lettere og skyde genvej til de resultater som ikke har vist sig endnu. Så det synes jeg da bare at vi skal gøre:

1. Hvordan kommer jeg i gang med min marketing?

Jeg forstår godt at dette er et af de mest stillede spørgsmål, for hold op hvor kan det være svært at finde hoved og hale i marketing, når det hele er helt nyt. Svaret på hvordan du kommer i gang med din marketing handler i virkeligheden om at løfte blikket og se din virksomhed udefra.

Det korte svar er, at du kommer bedst i gang med din marketing ved at have et godt fundament. Dit fundament er en strategi og de kanaler, som du ønsker at markedsføre dig på. Altså – du lægger en plan for, hvad du ønsker at sælge, til hvem, og hvor du vil satse på at lykkedes med det. Din kanal kan både være digital, i form af din hjemmeside, e-mail system, sociale medier, podcast eller nyhedsmedier. Det kan også være fysisk i en butik, netværk, foreninger eller messer. For at finde ud af hvilken kanal du bør begynde med, så tænk på hvor din målgruppe er aktive og til stede.

Har du brug for mere hjælp så læs for eksempel Sådan markedsfører du din passion

Et rigtig godt sted at starte er at finde det drømmescenarie du ønsker for din forretning

2. Hvordan markedsfører jeg mig med et lille budget?

Det kan gå lynhurtigt med at kaste en masse penge efter marketing, hvis ikke man er sikker på hvordan dit budget er bedst brugt. Jeg har ikke tal på, hvor mange virksomhedsejere der har siddet overfor mig og fortalt om de store beløb de har mistet til marketing uden at få noget som helst igen. Medmindre man tæller en vigtig erfaring.

Mange vil argumentere for at marketing er dyrt og kræver et godt budget. Jeg selv inkluderet. Men det er afgørende at du ved hvor du bør lægge dine penge, i hvilken rækkefølge. Derfor har jeg samlet de fire første investeringer, som generelt set vil give dig det største afkast:

  1. Invester som det første i at få lagt en strategi. Find en marketing specialist, som du har tillid til, som selv har gået vejen og som kan bevise at have hjulpet andre indenfor din branche. Tag første spadestik til din strategi her
  2. Herefter bør du investere i en salgsplatform som du ejer. Det vil typisk være en hjemmeside eller en webshop. Du kan også sælge via sociale medier, men det er risikabelt at satse hele butikken på, da du reelt set ikke ejer din profil på sociale medier.
  3. Som det næste bør du investere i dit indhold på den marketing kanal du har valgt. Dit indhold bør repræsentere din virksomhed, så det er en vis beslutning at investere i at det ser professionelt ud. Måske har du brug for branding billeder, eller video. Måske har du brug for en dygtig tekstforfatter til dine opslag på sociale medier, e-mails eller pressemeddelelser. Måske skal du bruge trykt materiale.
  4. Når du har et godt fundament på mindst een digital kanal kan din næste gode investering enten være annoncering eller et betalt samarbejde, afhængig af din branche og produkt.

3. Hvordan adskiller jeg mig fra min konkurrent?

Et spørgsmål der ofte går igen handler om hvordan en virksomhed differentierer sig på et marked. Det er de færreste der har et så unikt produkt at ingen andre sælger det, så derfor vil de fleste også have konkurrence. Spørgsmålet er, hvordan du kommer i front i din branche?

Svaret kommer ofte bag på de fleste. Og for nogle er det ikke det, de havde håbet at høre. For det, der adskiller dig fra din konkurrent er – dig. Det er dit ansigt, din tilgang, din indgangsvinkel på markedet som adskiller dig fra din konkurrent. Det er derfor det er så vigtigt at du træder frem fra skyggen af dit brand og viser hvem du er.

Hvordan du kommer godt i gang med at vise dig selv i din branding, kan du lære her: Gør din branding personlig

Vil du være på forkant med marketing tendenser for 2022 så kom på workshop i Slagelse den 1. februar

Når det er sagt, er de parametre du kan skrue på, i forhold til at blive mere konkurrencedygtig på markedet:
1. Dit produkt, og hvor specialiseret du er her.
Eller 2. Nye produkter og et større udvalg som kan imødekomme flere af din målgruppes behov.

Her kan du læse mere om hvordan du adskiller dig på markedet

Jeg håber at denne guide har hjulpet dig med at finde svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål indenfor marketing. Er du opsat på at føre din virksomhed stabilt ind i 2022 og være på forkant med de tendenser som sidste år har vist sig at give det største afkast, så tag med på pop up workshop den 1. februar i Slagelse. Her får du de teknikker og metoder du har brug for i det nye år, for at være sikret en marketing strategi der virker.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev for gratis rådgivning!