Det kan være svært at vurdere. Hvilket skridt er det rigtige at tage for din virksomhed, og hvornår er det rigtigt at tage det?

Mange virksomhedsejere kommer til at kaste sig ud i for mange ting for hurtigt og ender med en masse halve løsninger. Det kan gøre langt mere skade for dit brand, hvis du kommer til at iværksætte mere end du kan administrere.

Derfor handler dit forløb med at opbygge en forretning på nettet om 2 ting: Tag et skridt ad gangen og gør det med den rigtige timing.

Eller sagt på en anden måde: Lær at kravle før du melder dig til et marathon

FØRSTE TRIN

Som det første skal du sørge for at din digitale forretning er optimal. Jeg taler om din webside. Den skal:

✔ Være efter nyeste standard (alt før år 2010 er forældet)

✔ Leve op til Googles krav (mobilvenlighed, hastighed og sikkerhed) som du kan teste her.

✔ Indeholde grundlæggende information om hvad din virksomhed sælger, hvad det koster, hvem virksomheden består af, og hvordan man får kontakt eller connecter på diverse sociale platforme

En webside, som ikke tilpasser sig telefonen, og som ikke har opdaterede informationer, eller ikke besvarer på henvendelser betyder tabte kunder. Din webside er samtidig motor for al den trafik du leder ind fra dine aktiviteter på sociale medier. Derfor er den første punkt på dagsordenen og går forud for al marketing og øvrig strategi.

Læs også:  5 principper for forretningsstrategi

ANDET TRIN

Det er også i forbindelse med gennemsynet eller opbygningen af din webside at du begynder at se på strategi for din kommunikation. Virksomhedsudvikling og kommunikationsstrategi går hånd i hånd. Punkt to handler derfor om at blive helt skarp på:

  1. Hvilken værdi skaber du
  2. Til hvem (målgruppe)
  3. Hvordan (produkt)
  4. Og hvor (hvilke kanaler kan du kommunikere via: sociale medier, e-mail, events osv)

Læs også: Sådan opbygger du en værdifuld relation til målgruppen

TREDJE TRIN

En webside eller en Facebook side uden nye opslag, eller med ubesvarede henvendelser giver en dårlig kundeoplevelse. Samtidig opfanger Google, den slags ‘døde sider’ og vurderer at her er nogle sider der ikke fornyes, og dermed er de ikke relevante at vise ved søgninger. Det er vigtigt at du ikke opretter flere salgskanaler end du kan administrere at holde i live. Hvis du kun har overskud til een social media kanal, så hold dig til det. Bare det er den rigtige.

Og hvordan ved man så om man er til stede det rigtige sted. Der, hvor målgruppen er. Det gør man ved at måle på den respons man får. I sidste ende skal det kunne ses i mængden af kunder og bestillinger. Men før det skal det kunne ses på mængden af trafik ind på din webside. Derfor skal du til at måle på trafikken. Det gør du via Google Analytics, der giver dig adgang til at se på hvor trafikken på din webside kommer fra: Hvilke søgeord og hvilke kanaler. Hvis du får mest trafik fra Instagram, eller din blog, eller via links fra andre steder er det her du skal optimere indsatsen. Du kan i øvrigt også se hvordan besøgende navigere på din side – Hvad de klikker på og hvilke menuer de bruger mest tid på. Det giver dig en idé om hvad der fanger mest interesse og hjælper dig til, hvilke emner der skaber mest interesse at tale om i din marketing.

Læs også Lær at forstå SEO på 10 minutter

FJERDE TRIN

Så langt så godt. Du har nu et stabilt digitalt fundament og flere platforme der leder trafik ind på din side. Du måler samtidig på effekten og tilpasser din strategi og indsats jævnfør resultaterne.

Det er på tide at udbygge og sætte i system. Sørg for at automatisere hvor du kan. Afsæt een dag om ugen til at producere indhold, som skemalægges over resten af ugen eller måneden. Hav i kalenderen hvornår du skal måle effekt, og hav system i hvornår du interagerer og åbner op for kontakt med målgruppen. På den måde optimere du din indsats og frigiver tid til at udbygge.

Når det kører på rutinen kan du udbygge med kampagner på for eksempel e-mail eller podcast. Måske skal du køre en konkurrence, oprette en begivenhed, eller køre et tilbud. Måske skal du udbygge med endnu en social kanal.  Vælg dit medie og din kampagne og afsæt den tid der skal til (det er mere end du forventer)

Før hvert nyt skridt er det altafgørende at der afsættes ressourcer og tid af til at løse opgaven og måle på resultatet.

Content Marketing og digital synlighed er en motor, der hele tiden skal holdes i gang.

Nedenfor har jeg udspecificeret hvert trin i en to do liste. God arbejdslyst! 🙂

 

Har du brug for rådgivning tilpasset din forretning der, hvor du er lige nu? Så book et rådgivningsmøde. Jeg hjælper dig med at komme videre med det næste skridt for din forretning og rådgiver i alt indenfor marketing og digital synlighed.