Det mest almindelige problem som folk har inden for marketing er at få andre mennesker til at reagere eller interagere. Især når man forsøger at skabe en kontakt som virksomhed

Vi får med andre ord ikke den respons, som vi opsøger fra andre i vores naturlige tilgang til at forsøge at relatere og interagere, i det øjeblik det foregår på især sociale medier.

Derfor virker din kommunikation ikke

Når man bevæger sig online synes mennesker at blive distancerede, ligeglade og afvigende. Det er ikke gode forhold når man forsøger at etablere en kontakt eller skabe dialog. Men virksomhedsejere der har ændret deres kommunikation vil kunne skrive under på at det kun er i tilfælde, hvor brugere oplever at blive spammet at de lukker af. På samme måde som mennesker bliver afvigende og irritable når de stoppes af gadesælgere, men de går direkte ind i en anden butik for selv at henvende sig til en sælger.

Visk tavlen ren

Denne artikel er til dig, der er klar til at viske tavlen ren for forældede marketing tilgange og i stedet lære, hvordan du indgår i en aktiv og givende sammenhæng med din målgruppe. Du skal med andre ord bevæge dig væk fra tilgangen, der går ud på at opsøge og presse målgruppen til noget og i stedet lære helt nye tilgange, der går ud på at være noget for målgruppen.

Man er ofte ydmyg som virksomhedsejer i sin tilgang til kommunikation på sociale medier, fordi man famler i, hvordan man skal henvende sig uden at spamme. Det er fordi at ens naturlige tilgang ikke længere fungerer. Reklamering fungerer ikke i det øjeblik det tager form af reklamering.

Første lektion er derfor:

Drop den naturlige tilgang og påbegynd den strategiske tilgang, baseret på data og viden om målgruppen.

Du skal med andre ord tilegne dig evnen til at kommunikere på nettet og dit sprog skal du forme på baggrund af data, statistik og research. Betragt din målgruppe som et antropologisk studie, hvor du måler på adfærd for at tilrettelægge din tilgang.

Du skal

  1. Opbygge tillid ved ikke at reklamerer, men i stedet tilbyde noget af værdi for målgruppen
  2. Indgå naturligt i interaktioner og relevante sammenhænge for at opbygge en identitet bag dit brand
  3. Være til stede og interagerer aktivt og kontinuerligt

 

Det lyder simpelt og det er det teknisk set også. Men det kræver at du afsætter tid og resurser til at behandle den data du indsamler om målgruppen og til at udvikle indhold, der har relevans for netop din målgruppe. Indholdet udvikler du dels ved at måle på, hvad der vækker interesse hos målgruppen, men også ved at måle på, hvad der oftest søges på i Google, og hvilke emner der er i høj kurs inden for dit felt. Din tilgang til indhold skal – fordi du kommunikerer til mennesker på en social platform – være alt andet end selvpromoverende. I stedet skal du tænke i at underholde, skabe værdi, være kreativ, humoristisk, tankevækkende eller nyskabende. Alt hvad der skaber blikfang og skaber nysgerrighed. 

Anden lektion lyder dermed således

For at opnå kollaboration med målgruppen kræver det at du:

  1. Indsamler viden om målgruppen og lærer af det
  2. Tilbyder relevant, værdifuldt, underholdende, konstruktivt indhold
  3. Viser din identitet og er autentisk i din kommunikation

 

Måske hænger du fast i, hvordan du kan opbygge tillid til målgruppen. For selvfølgelig er dit slutmål at vende trafik til salg og det ved både du og målgruppen, uanset mængden af autentisk og værdiskabende indhold. Men hemmeligheden bag succesfuld konvertering er at opnå et forhold til din målgruppe så de ganske enkelt selv henvender sig til din forretning fordi de ønsker at købe det du tilbyder. Det gør de kun når du har opnået 100 % tillid.

Derfor handler tredje lektion om én ting: Tillid

Målet er ikke at bilde målgruppen ind at du slet ikke vil sælge noget. Målet er at opnå så godt et forhold til din målgruppe at når de ønsker at købe noget, er det dig de ønsker at købe det fra.

Tillid opnås ikke ved at spamme med gode tilbud eller underbyde konkurrenten. Det er pure simpelt, men til gengæld tager det tid. Her er nogle konkrete tilgange til at opbygge tillid med din målgruppe:

  • Bevæg dig uden for kassen af designmanualer eller fastlagt kommunikation. Tal som et menneske til mennesker og forny dig
  • Del sårbar information, for eksempel omkring en virksomhedsproces eller nye tiltag der ikke er helt færdige endnu, men som du gerne vil dele alligevel
  • Spørg om hjælp eller om meninger og feed back
  • Foreslå ideer der ikke er helt gennemtænkte men for at spille boldt med målgruppen
  • Røb dine egne fejl som en del af processen med at blive bedre som virksomhed, frem for at forsøge at fremstå fejlfri og perfekt
  • Spil med åbne kort og vær lydhør overfor og opsøg aktivt alle input
  • Stil ”dumme” spørgsmål og lad målgruppen være eksperter ved at bede om hjælp

Jeg er fuldstændigt klar over at ovenstående liste er angstprovokerende for langt de fleste virksomheder, fordi det føles mere trygt at gemme sig bag ensrettede manualer og firmalogoer, men det er præcis hvorfor de virker. Ingen gider at interagere med et indhold der ser helt ens ud, eller gentager sig selv i samme monotone struktur. Hvis man vil have succes med sin virksomhed og sit brand i en verden af information er det stærkeste kort man har på hånden at eksponere sig og vise sit ufiltrerede u-brandede ansigt og turde stå frem som menneskerne bag virksomheden og yde sit produkt, fordi man ved at det har værdi og man tør at stå ved det.

Så simpelt, og så svært er det på samme tid.

Ønsker du at outsource opgaven? Husk at vi tilbyder faste månedlige ydelser til opretholdelse og opbyggelse af relationen til din målgruppe, så du kan vende trafik til salg og opnå at kunderne selv henvender sig til dig.