At sende en god e-mail er et lille kunstværk. Gøres det rigtigt, er det den billigste og samtidig mest effektive måde, du kan markedsføre dig på. Det har mange virksomheder fundet ud af, alligevel er der mange der begår de samme fejl.

Denne artikel er en guide til, hvordan du begynder at sende e-mails ud der løfter dit salg og dit brand. Måske kommer jeg ikke til at fortælle dig ikke noget, du ikke allerede ved. Måske bliver det blot en påmindelse om ikke at begå de fejl, der betyder at dine e-mails;

🤷‍♂️ Ikke åbnes

🤷‍♂️ Ikke giver klik videre

🤷‍♂️ Ikke giver salg

🤷‍♂️ Ikke giver anledning til at gå i dialog med dine følgere

Lad mig gætte på at grunden til at du læser med her er at

Du enten har godt gang i email marketing, men ikke opnår de resultater du havde håbet på. Eller at du overvejer at kaste dig ud i e-mails som markedsførings-redskab, men er i tvivl om hvordan du skal gribe det an. Uanset hvad, er denne artikel guf til at begynde at sende de e-mails ud, der giver resultater.

Før jeg giver dig svarene du leder efter (ellers scroll lidt ned) så lav lige en lille stikprøve på, hvordan du opfatter e-mail marketing. Uanset om du er i gang eller ej.

Hvad tror du er den største udfordring ved e-mail marketing? 🤔

A. At folk er for utålmodige til at læse e-mails

B. At kun meget få klikker videre fra en e-mail

C. At færre åbner e-mails fra virksomheder

D. At få tilladelse til at sende e-mails til potentielle kunder.

Jeg afprøvede denne lille qvis i mit netværk, og langt de fleste svarede A. Men faktisk er de fleste glade for at få e-mails. Hvis det er tydeligt hvad gevinsten er, ved at læse den. Så er det skønt at få post!

Derfor vil de fleste heller ikke have noget imod at skrive sig op til at modtage e-mails. Igen, hvis de ved hvad de får, og værdien står knivskarpt. Når de først modtager e-mails vil mange heller ikke tøve med at klikke videre. Hvis linket skaber mer-værdi og er relevant. Alle links skal være en service. Læs lige det een gang til.

Svar: Til gengæld er åbningsraten på e-mails er dalet med 26 % i sidste år*. Det kan skyldes at mange virksomheder har fokus på salg og reklamering i de e-mails, som de sender ud. Fremfor at sende e-mails ud med værdiskabende content. Samtidig er den primære årsag til at folk fraskriver sig e-mails at de ikke vurderer at de er relevante for dem. Det kræver kun een e-mail at vurdere.

1. Derfor er første vigtige råd, hvis du vil arbejde med e-mail marketing:

Husk altid, altid at tænk på din modtager først, når du sender e-mails. Ofte får du kun een chance hos en ny modtager. Hvis denne e-mail ikke lever op til forventningerne, eller ikke indeholder relevant eller værdiskabende indhold får du sjældent en chance mere. Næste mail bliver aldrig åbnet.

Derfor skal dine e-mails indeholde noget der først og fremmest skaber værdi for dem der skal læse den. Spørg dig selv, inden du begynder at skrive: Hvad får mine modtagere ud af at læse denne mail? Hvilken service vil jeg yde” Din e-mail må derfor sjældent (aldrig) indeholde information, som dine læsere ikke kan bruge til noget.

“Jytte på kontoret havde 10 års jubilæum i går. Kagen smagte godt”

2. Gør det let og ikke så alvorligt

Råd nummer to handler om at skrue ned for det alvorstunge og officielle, og op for det let-læselige og personlige. Skriv som et menneske, der skriver til andre mennesker. Meget gerne i talesprog. Fra dig til mig. Fra mig til dig.

“Folk der altid er seriøse er jo bare kedelige. Og ingen gider at læse et brev fra kedelige virksomheder”

Se også: Sådan opbygger du en succesfuld relation med din målgruppe

3. Din e-mail begynder i emnefeltet

Noget af det bedste du kan gøre for dine e-mails er at komme til sagen. Skriv den vigtigste pointe, teaser eller sjove citat allerede i emnefeltet. Mange undervurderer hvor vigtig den sætning er. Det er det første din modtager læser, og den er afgørende for om e-mailen åbnes. Så jazz dit emnefelt op.

Uden forbehold for din kedsomhed, fremsendes hermed et mødereferat, der vil forvandle dine hjerneceller til støv

 

4. Giv anledning til at fordybe sig

Hvis først din modtager har åbnet en e-mail fra dig, så betyder det at der er afgivet et løfte. De afsætter tiden til at læse, hvis du yder værdi. Hvis du holder dit løfte, holder de også deres. E-mails er fantastiske long reads, og kan være en virkelig skøn oplevelse for dem der læser dem. Hvis du skriver fra hjertet, og holder fokus på at levere spændende information, gode interviews, spændende rådgivning.

Se også: Næste store bølge i marketing 

Du kan forlænge denne oplevelse ved at strø et par værdiskabende links i dine e-mails, der yder mer-værdi. Hvis du er ved at udrede et emne, så er det oplagt med et link der giver mulighed for at fordybe sig yderligere i emnet. Eller et emne der relatere sig. Pas på (lad være) med links der leder ind til salgs-sider.

5. Skab genkendelighed

Vi elsker trygheden ved at vide hvad der venter os. Især hvis det er noget rart. Den følelse kan du skabe omkring dine e-mails ved at have et fast koncept, der skaber værdi for dine følgere. Det kan være alt fra en lille video, med månedens fif. Til et sjovt citat eller hyggelig tegneserie.

Du kan også skabe genkendelighed i dine e-mails ved at have en hel serie af e-mails indenfor samme tema. Måske en række af e-mails der giver trin for trin hjælp til hvordan du opbygger dit salg og synlighed på nettet. 

Bonus råd:

Drop salget. Stol på at dine læsere godt kan finde information om hvordan de tager kontakt til dig, eller handler ved dig. Gør informationen tilgængelig – for eksempel på din webside – og hold så fokus på at skabe værdi i dine e-mails, der demonstrerer hvordan du er bedst til det du gør, og yder kanon god kundeservice.

 


*statistikken er hentet fra Litmus Software’s årsopgørelse opgørelse over e-mail marketing 2018 og denne succesrate. Jeg vil anbefale dig at læse rapporten, hvis du ønsker uddybende indblik i e-mail marketing