Likes på dine opslag er fuldstændigt ligegyldige.

Faktisk så meget at de efterhånden begynder at blive udfaset fra sociale medier. Instagram er først med helt at fjerne dem.

Hvorfor? Fordi likes er en stopklods for at skabe dialog.

Måske tænker du nu, jamen likes giver jo rækkevidde og det betyder at flere kommer til at se mit opslag?

Jo. Men det er værdiløst for dig at folk alene ser dit opslag, de skal gå i dialog omkring dine opslag. For den lille dialog åbner døre for flere dialoger der kan lede til salg.

Derfor giver jeg dig i denne artikel, fire konkrete råd til, hvordan du gør dine opslag reaktions-venlige

Så du kan begynde at få kontakt med dine følgere, skabe relationer og dermed få meget mere gevinst ud af at overhovedet at være aktiv på sociale medier.

Det, du skal drømme om i dine hede SoMe fantasier er, at folk får lyst til at TALE med dig, efter at have set dit opslag.

Faktisk må du have 3 fantasier om sociale medier

  1. 1 At folk kommenterer på dine opslag, fordi det giver dig mulighed for at gå i dialog med din målgruppe
  2. At folk klikker videre til det, du ønsker at de skal klikke på (måske din webshop) efter at have set dit opslag
  3. At folk kontakter dig med det samme for at kaste penge efter dig

Pointen er at likes i sig selv ikke giver dig noget at gå videre med. Noget at arbejde med. Det, du skal ønske dig, er engagerede følgere. De følgere, der ser det, du deler og reagerer på det.

De kommer – desværre – ikke bare af sig selv. Relationer skal opbygges og det kræver at du selv er aktiv, og engageret, for at dine følgere skal blive det.

Hvordan gør du så?

Hemmeligheden er at være social på sociale medier. Så enkelt er det, men lad os tegne det op i nogle leveregler der er lette at huske og følge

  1. Tal om dem.
    Ingen gider at sidde ved siden af dig til festen, hvis du kun taler om dig selv. Husk at spørge de andre om deres mening, tanker, ønsker eller erfaringer. På samme måde skal dine opslag handle om noget andet end dig selv og det, du sælger. Stil spørgsmål, og del opslag, som er relevante for dine følgere. Uanset hvor interessant det var, det du har spist til morgenmad på din ferie på Bahamas er det mere relevant for dem der ser det, at du har tænkt over hvorfor de skal vide det.
  2. Tal til én ad gangen.
    Uanset om du har flere tusinde følgere er der altid kun et enkelt menneske bag skærmen, der ser dit opslag, eller din video. Tal til hende eller ham. Bliv dus med dem (hvis man stadig siger det). Alle ønsker at blive set og det skaber nærvær at du husker det enkelte menneske frem for at tale til ’alle jer’.
  3. Begynd med slutningen. Kom til sagen i første linje, eller i de første sekunder i din video og fortæl hvad du vil fortælle, og hvorfor det er vigtigt. Giv en forklaring på, hvorfor man skal blive hængende. Det giver både suspense, men viser også respekt for dine følgeres tid.
  4. Husk at svare på kommentarerne. Når du har fulgt min opskrift ovenfor er der kun én ting at gøre: Glæde dig til reaktionerne. Men når de så kommer, så lov mig én ting. At du husker at svare. Det gælder også på dine annoncer. Hvis din målgruppe tager kontakt er det altafgørende at du rent faktisk er til stede og husker at få svaret på den kommentar. For så er sandsynligheden der for, at de nok vil kommentere igen en anden gang

Organisk trafik er guld værd

Måske sidder du nu og tænker; Sikke en masse arbejde for at få nogle kommentarer hist og pist. Hvad med mit salg?

Her er tricket. Det, du er ved at opbygge ved at følge opskriften ovenfor, er organisk trafik. Den trafik der gør, at dine opslag (ikke konkurrentens) når ud i dine følgere og målgruppes nyhedsstrøm. Og ikke nok med det, de giver interaktion. Dialog. Den første uskyldige, ufarlige kontakt, der kan lede til et salg eller en reference.

Det er den mest effektive form for lead generering til dato fordi:

  • Den skaber tillid hos målgruppen
  • Den giver stabile og loyale kunder
  • Den styrker dit brand
  • Har du brug for flere grunde? Nej vel. Til tasterne 😊

Husk at jeg rådgiver i strategi og planlægning af din virksomheds kommunikation, aktiviteter på sociale medier og opbygning af brand. Har du brug for at få kridtet stregerne op i din strategi, så klik videre her