Hvis du vil være på forkant med din marketing, så skal du begynde at kigge i retning af hashtags. Hashtags har nemlig for alvor fået tag i danskerne og det lille symbol kan gøre underværker for din forretning, hvis du lærer at bruge det korrekt. Her følger en guide til at forstå hashtagget, og vælger de rigtige til at brande din forretning.

For at mestre hashtaget, må du være i stand til at balancere lige dele humoristisk sans med lige dele relevans for din målgruppe.

#Forklarmiglige

Brugen af hashtags fungerer som en måde at binde kommunikationen sammen omkring bestemte emner eller søgeord. Hashtagget giver ordet funktion af link, som du kan søge på og som kategoriseres med andet indhold, med samme ord.

Hashtagget oprinder fra Twitter, til at koble debatter sammen. Siden begyndte folk at bruge dem på Facebook, dog uden at de havde funktion af links, men fordi de var blevet en måde at kommunikere på ved at definer en stemning for et billede eller opslag. I dag er hashtagget primært funktionelt på Twitter og Instagram. Det er på disse to medier at de giver mest mening at bruge, fordi der her er en søgefunktion på hashtags og dermed mulighed for at blive fundet og koble din virksomhed sammen omkring et hashtag. Dog er der mange der stadig skriver hashtags på andre sociale medier, fordi de er blevet en naturlig kategorisering som forlængelse af kommunikationen.

I dag har de små tegn spredt sig og brugen af dem er blevet uundgåelig for moderne marketing. Men hvordan du bruger dem er altafgørende. For at få succes med at brande din virksomhed med hashtag må du først forstå deres funktion:

  • Hashtagget fungerer primært på twitter og Instagram, ikke på Facebook.
  • Hashtagget fungerer som et søgeord, der tillader andre brugere at finde dine billeder eller opslag hvis de søger på det valgte hashtag
  • Hashtags er gode til at samle emner og samtaler ud fra brugerens præferencer. De giver nemlig mulighed for at søge på bestemte emner baseret på dine interesser. Samtidig giver de mulighed for at følge disse emner eller bestemte hashtags.

#SådanGørDu

Idéen med hashtags er som sagt at sætte emneord på sine billeder eller opslag så de havner sammen med andre opslag med samme hashtag. På den måde er de til at identificere for andre. Men hvis hashtagene bliver for lange eller upræcise, er sandsynligheden for, at andre finder hashtagget, og bruger det, minimal.

Du kan som virksomhed skabe et hashtag der er relevant for dine følgere at følge. Eller du kan aktivere dine billeder ved at tilføje hashtags som din målgruppe allerede følger. På den måde kan du centrere dit brand og give nye måder at følge din virksomhed, eller du kan få adgang til at blive fundet af din målgruppe ved at aktivere dine opslag og billeder med relevante hashtags.

Inspiration til gode hashtags

  1. For at komme godt i gang med hashtags kan det være en fordel at bruge lidt tid på at researche hvad andre i din branche gør. Prøv at søge på relevante søgeord på Instagram og se hvad der dukker på.
  2. Når du skal til at dele billeder og brande din virksomhed er det vigtigt at du har en idé om relevante nøgleord indenfor din branche. Tænk emner, interesser, kategorier og prøv at søge for at se hvad der hitter.
  3. Når du begynder at dele billeder så prøv at starte med et enkelt eller to hashtags, for at se hvilken respons de giver.
  4. Prøv med specifikke hashtags. Hvis du kender til SEO, så tænk på longtail søgeord. Altså specifikke søgninger, frem for de brede søgninger. Det er med andre ord bedre at bruge #NikeSkoWinterCollection end blot #NikeSko.
  5. Tænk over hvad din målgruppe vil søge efter. Hvilket sprog? Hvilken interesse, og hvilke emner vil de søge på, og se hvor de stemmer overens med din virksomheds produkt.
  6. Prøv dig frem. Efterhånden som du finder ud af hvilke hashtags der virker for din virksomhed kan du begynde at sætte dig på et tema. Det fungerer super godt hvis din virksomhed læner sig op af en livsstil som du kan brande dig på med et unikt hashtag.

De 3 Hashtag faktorer

Hver gang du vælger et hashtag bør du tænke på at det skal:

  1. Beskrive dit billede på en finurlig/interessant måde. Det duer ikke at bruge et hashtag som ingenting har at gøre med billedet.
  2. Findes af din målgruppe, så tænk på hvad de vil søge på. Inden du tagger så tag eventuelt et kig på hvem der ellers har brugt dette hashtag og vurder om dit budskab stemmer overens.
  3. Have underholdningsværdi. Det er vigtigere at det er et sjovt hashtag end et funktionelt hashtag for din målgruppe, for det er med til at øge den samlede værdi af dit indhold.

 

To særdeles effektive måder at benytte hashtags

#BrandTag

For at brande din virksomhed specifikt er det en god idé at fine på et unikt brand tag til din virksomhed. Du kan selvfølgelig bruge virksomhedens navn, eller være lidt mere kreativ og bruge et slogan eller søgeord som definerer virksomhedens identitet så den kan huskes.

#Kampagne
I løbet af året bør du tænke i at køre nogle hashtag kampagner fra din virksomhed. Kampagnerne skal helst lægge op til interaktion og ræsonner godt hos din målgruppe, så de får lyst til at bruge og dele det. Sørg altid for at tjekke et hashtag før du bruger det, for at se om andre har brugt det eller om det har dobbeltbetydning som kan skade dit brand