Der er noget stort i bevægelse lige nu. Du har sikkert bemærket det. Måske har du ikke tænkt så meget over det. Men mængden af sårbar, selvudstillende adfærd på sociale medier er stigende. Mennesker kræver og higer efter autencitet. Det rå og udstillede og ægte. Denne tendens kommer til at overtage markedet.

Når vi møder virksomheder på sociale medier, er det mennesker, der i munden på hinanden, forsøger at sælge, markedsføre, generere interesse, annoncere og få opt-in’s. Det er kun sjældent vi møder virksomheder, der viser hvem de i virkeligheden er.

Dansen om kunderne

Der er forskel på brancher, men enslydende for de fleste er, at man påtager sig en rolle, for at blive taget alvorligt, med henblik på at få det man vil. For at få salg. Man tilpasser sig forretningsmarkedet, som vi oplever det udstillet. Det bliver et iscenesat skuespil, hvor man danser omkring kunderne. Men for de fleste kunder betragtes det som nye måder at potentielt blive snydt på.  Så meget at de begynder at forvente at der er lidt løgn med i salget, hvorfor de automatisk ikke stoler på virksomheden.

Hvad hvis du kunne opnå præcis det samme, uden at behøve at iscenesætte din virksomhed til at matche en social forventning?

Virksomheders næste innovative frontløber

Alle virksomheder taler om innovation. Og hvordan det er absolut kritisk for alle virksomheder, for at vokse sig større. Men innovationen synes at holde sit fokus alene på teknologien. Hvilken ny teknologi kan virksomheden optage, for at forbedre sig, for at vokse og blive bedre.

Men den næste innovative frontløber inden for forretningsudvikling kommer ikke til at have noget som helst med teknologi at gøre. Fra hvad jeg ser, på kryds af mange forskellige brancher og markeder og industrier og hvad jeg kan se, læse, høre om er én ting: Den næste store innovation for virksomheder bliver et højere niveau af autencitet.

Sådan bliver du autentisk

Vi ser det allerede i skiftet i marketing, der ikke handler om direkte salg, men om at opbygge meningsfulde, gerne personlige relationer til målgruppen. Om at vende sit brand væk fra slogans og ind i personlige samtaler på sociale medier. Om at lave netværk hvor kunderne føler et sammenhold.

Vi kommer til at se flere virksomheder, gå i front, fordi de med selvsikkerhed tør stå frem som dem, de i virkeligheden er. Bag om den iscenesatte kulisse. Med til fredagsbaren. Når den sidste går hjem… Næsten.

For at opbygge autencitet omkring din forretning skal du både tænke strategisk i at skabe en stærk relation til målgruppen, der bygger på et autentisk brand. Men på dag-til-dag basis handler det om at turde være den virksomhed, som giver de oprigtige, og for kunden mest værdifulde løsninger. Ikke den løsning, som giver størst indtjening for virksomheden.

Det, det giver når du er “sårbar” som virksomhed, er nemlig langt mere værdifuld. Når du løser problemstillinger, eller hjælper til løsninger, er ikke nødvendigvis er til din egen fordel, men fordi det er den løsning som kunden vil få mest ud af. Så skaber du en relation til vedkommende, som på sigt giver langt mere værdi. Du skaber tillid. Troværdighed. Gennemsigtighed. Pludselig er det ikke længere buzzwords, men ordene har mening og de styrker din virksomhed.

Med mulighederne for brugergenererede anmeldelser er virksomheder allerede i alarmberedskab for, hvordan man sikrer sig mod shit storms. Reputation Management og planer for, hvad man gør, når man får 1 stjerner eller kritik.

Læs her hvordan du håndterer dårlig omtale med en stærk reputation manangement strategi

Svaret på det hele er simpelt, men ikke nødvendigvis det, som man ønsker at høre som virksomhed. Man retter fokus indad, og opbygger sin forretning på et fundament af oprigtighed og man tager kritikken og vender det til lærepenge og lader hele verden se det.

Virksomheder der kan det, bliver de ny giganter.