Facebook er en godtepose af potentielle salg. En uudtømmelig kilde af målgrupper og konverteringsmuligheder. Men alligevel er der mange der, uanset hvor meget de prøver, ikke kan vende en annonce på Facebook til salg.

Sidder du med regningen fra Facebook og kigger på røde tal i din statistik, så er det måske fordi du har begået én af følgende fejl:

Boostknappen gløder

Du booster alle opslag, din side og din ring-nu knap, for at nå ud til så mange som muligt ud fra teorien: Hvis du tæppebomber et markedssegment, må der vel være en procentdel der konverterer? Forkert.

Glem alt om boost knappen et øjeblik og bliv i stedet bekendt med din annonceside. Herfra kan du målrette dine annoncer ud fra hvad du præcis vil opnå med dem. Selvfølgelig i sidste ende salg, men for at nå dertil, skal du igennem de almindelige købsprocesser, der handler om at:

1. Udbrede kendskab til din virksomhed eller brand

2. Foregribe kundens overvejelser og vurderinger af dit produkt eller service

3. Konvertere til salg

Du kan med andre ord bedre administrere hvor i købsprocessen den enkelte annonce befinder sig. For eksempel vil det være spild af penge at sigte efter konverteringer på et helt nyt produkt, som ingen kender til. Her vil det i stedet være bedre at vælge en strategi om at udbrede kendskab og nå ud til mange brugere eller foregribe eventuelle overvejelser. 

Du reklamerer

Hvis din annoncetekst handler om, hvor godt et produkt du har – meget bedre og billigere end konkurrentens, og skynd dig, der er tilbud nu! Så har du begået den kæmpe fejl at glemt at Facebook er et socialt medie, hvor interaktion motiveres af lysten til at interagere med et indhold.

Husk at tage hensyn til dit medie. Ingen gider salgstekster og reklame på Facebook og brugere vil ofte vælge det fra og så ender du med negativ statistik. Tom reklamesnak virker ikke på nogen længere. Hvis du vil sælge i vores informationssamfund, skal du lære at vinkle dit produkt og argumentere for hvorfor det er værd at bruge penge på. For eksempel ved at fortælle elementer af hvorfor dit produkt eller dit brand er interessant eller i hvilken sammenhæng det kan være spændende. Story Telling eller Brand journalistik er essentielt for marketing i dag, især på sociale medier, hvis du vil have nogen form for opmærksomhed. 

I stedet for at skrive: “Køb denne behandling nu, den er billig!” bør man i stedet skrive noget informativt omkring behandlingen. I stedet for at skrive at du har det bedste produkt, så fortæl en lille historie om hvordan produktet kan bruges.

 

Du har for meget call to action

Dine kunder ved det godt. De skal ringe eller skrive eller trykke på dette link for at købe dine ydelser. Sørg for ikke at opfordre for mange gange til hvad du gerne vil have at kunden skal foretage sig. Hvis du formår at sælge dit produkt ordentligt, skal kunden nok aktivt søge at finde ud af hvor og hvordan de kan få fingrene i det.

Du prøver at overtale

Det ligger lidt i forlængelse af ovenstående. Hvis hele din kommunikation oser af at du forsøger at overbevise dine potentielle kunder om at det du sælger er godt, får et ofte den modsatte effekt. Kunden bliver mistænksom. Det er en langt bedre strategi at have integritet i din kommunikation der viser at du udmærket ved at det du sælger har værdi og at du derfor ikke spilder tid på at overtale nogen. 

Lad dit produkt tale for sig selv og brug energien på at fortælle din virksomheds historier, som kan medvirke til at styrke dit brands identitet.

Har du brug for hjælp til at skrive din annonce? Se også Tips fra en tekstforfatter