Vi får ofte henvendelser fra virksomhedsejere, der ønsker at vide specifikt hvordan søgemaskineoptimering (SEO) fungerer. Hvordan får man sin side til at rankere højt på Google og hvordan konverterer man klik til salg? Mange vil også helst gerne have en garanti på at det virker.

Man skal ikke have beskæftiget sig ret meget med digital marketing for at forstå, hvorfor der eksisterer en vis skepsis omkring SEO. Så lad os slå én ting fast fra starten: SEO er en proces. Den er tidskrævende, men ikke nødvendigvis svær at forstå. Der findes ingen (værdifulde) hurtige løsninger eller garantier.

Hvorfor ikke?

Det man skal forstå, som det første er at søgemaskineoptimering handler om at navigere i brugeres adfærd. Brugeres søgninger på Google og hvad der motiverer dem til at klikke videre. Med andre ord handler SEO om at navigere i menneskelig adfærd. Det er levende og derfor kan og bør der ikke gives garantier, for vi kan ikke forudsige brugeradfærd med garanti.

Der er dog nogle elementer, som vi kan måle os frem til og slå nogenlunde fast. Blandt andet at brugere motiveres af et godt og relevant indhold. Internettet summer af information og den mest relevante information, bliver brugt og delt af flest mennesker og det er denne information, som Google rankerer højest.

Derfor bør alle virksomheders strategi for at opnå en højere rankering på Google være at have et godt indhold, der er relevant for brugere.

Skridt for skridt: Få en bedre rankering på Google

Nedenfor gennemgår jeg skridt for skridt fremgangsmåden for, hvordan en side kan komme til at rankere højere på Googles søgeresultatside:

On page (på din webside)

Det første skridt i at få din side til at rangere bedre er at gøre det helt klart for Google, hvad din webside handler om. Så søgninger relateret til dit felt kan sendes i din retning. For at synliggøre dette, skal du som det første arbejde på din landing page – den side som brugeren lander på ved bestemte søgeord. Det første du derfor skal finde ud af er, hvilke søgeord der leder brugerne ind på din side. Afhængig af hvor populær siden er, om den er opdateret efter nyeste standard og hvor længe siden har eksisteret kan dette være mere eller mindre svært at finde ud af. Der findes en række gratis online værktøjer som du kan benytte. Mere om det nedenfor.

Long Tail Keywords, eller ”lang hale søgeord”

Det er på dette stadie at du bør gøre dig bekendt med konceptet Long Tail Keywords, for det kan hjælpe dig til at forstå hvilke søgninger, der leder ind på din side. Søgninger på Google kan være mere eller mindre specifikke. Men jo mere specifikke søgningerne er, des større sandsynlighed er der for at brugeren ved hvad de leder efter og at det kan lede til et salg (konvertering).

En helt specifik søgning er en long tail søgning, hvor der er stor sandsynlighed for at søgningen kan konvertere til et salg. Det er i slutningen på disse søgninger at du gerne vil befinde dig. Derfor er det værdifuldt for dig at vide, hvad de er. Du kan for eksempel anvende keywordshitter.com til at finde en lang række af long tail søgeord indenfor dit felt. Herefter kan du eksporterer nogle af de søgeord, som du tror er mest relevante ind i Google Keyword Planner, for at estimere mængden af trafik de leder. Vælg de long tail søgeord fra, som ikke leder så meget trafik og byt dem ud med andre, for efterhånden at finde ind til dine perfekte long tail søgeord.

Implementer de mest værdifulde søgeord i dit indhold.

Det er i denne del af søgeoptimeringsprocessen at mange fejler og SEO virksomheder begynder at give garantier for en høj rankering. For man kan i teorien, efter at have fundet sine søgeord, fylde en webside op med tekst indeholdende disse søgeord. Gør man det, meget og længe, vil man, som med kunstigt åndedrag kunne løfte sin døde side højere op i søgeresultat rankeringen.

Men denne løsning er langt mere ødelæggende end den er gavnlig for din side. Google er heldigvis blevet bedre til at genkende godt og relevant indhold. Deres algoritmer er fantastiske og eftersom Google lever af brugeres tilfredshed med søgeresultaterne, er det altafgørende at de er spot on. En webside med et indhold i form af en masse søgeord uden sammenhæng er ikke relevant, og denne side vil blive ”straffet” af Google og blive sorteret fra ved fremtidige søgninger.

Som så meget andet er den hurtige løsning derfor ikke den bedste løsning.

Estimering af trafik på siden

Lad os sige at du nu sidder med en opdateret og velfungerende landing page med et relevant indhold med gode søgeord. Hvad skal der så ske? Der kun én ting at gøre: Måle dine resultater og tilpas. Google Keyword Planner er et godt værktøj til at følge med i trafikken på din side. Bemærk at målingerne og resultaterne kun er vejledende fordi – igen – de er brugergenereret og man kan ikke regne med at de resultater der virker én gang vil virke igen. Men resultaterne giver dig en idé om trafikkilder og hvilke søgeord, der leder ind på din side. Især er det brugbart at kigge på hvilke ”Exact match” eller præcise søgeord, der har ledt ind på din side.

Off page (udenfor din webside): Udbyg og link build

Off Page SEO er det tekniske term for Links. De kaldes også back links, fordi de ligger bagved din side, som brødkrummer, der kan lede brugere ind på din side. Google ser hver af disse links som anmeldelser af din side. Derfor er det værdifuldt for dig at have et link på så mange sider som muligt, der ikke er dine egne. Det kan man igen gøre, ved at have et stærkt indhold, som motiverer brugere til at henvise (linke) til det, men man kan også udbygge sit eget netværk. Her kommer de sociale medier ind i billedet. Ved at oprette en firmaside på sociale medier, eller en blog, udbygger du dit netværk, hvor du kan linke til og navigere trafikken ind på din side. Det ved og gør mange, men det er værd igen at nævne at indholdet altid bør være relevant for brugeren for at det kan motivere til at klikke videre.

Når du har disse ting oppe og køre handler din SEO fremover blot om at vedligeholde, måle resultaterne og tilpasse efterhånden. Samt holde din side, eller dine sider i live og levende ved et kontinuerligt relevant indhold.

Gratis tip: Sådan tjekker du din side

Rigtig mange virksomheder vælger at outsource SEO opgaven til et eksternt bureau. Så slipper man selv for at bøvle med det, og man kan lade andre håndtere forløbet. Uheldigvis betyder den manglende gennemsigtighed og forståelse for SEO at mange virksomheder risikerer at betale for noget, uden at vide hvordan de gennemskuer værdien af det. Men du kan let tjekke om du får værdi for pengene.

Tjek om din side lever op til Googles standard via denne test. Alt hvad du skal gøre er at indsætte din websides adresse og trykke “analyze”. Så analyseres din sides hastighed og du får et overblik over din sides hastighed og brugervenlighed. Du har sikkert prøvet at åbne en side der er langsom og har tunge billeder, eller som ser underlig ud på telefonen. Den slags har Google fokus på. De lever af at give den bedste brugeroplevelse, så derfor vil langsomme sider, med sikkerhedsfejl, som ikke er opdaterede eller har for tunge medie-elementer ikke rankere højt ved søgninger.

Ønsker du at out source opgaven? Kontakt os for et tilbud på månedlig vedligeholdelse, support og søgemaskineoptimering af din eller dine websider og sociale medier konti.