Forestil dig at dine kunder opsøger dig, frem for at du skal opsøge dem.

Det lyder måske for godt til at være sandt, men faktisk er det strategien bag det mest succesfulde marketing og branding i dag.

Inbound Marketing hedder konceptet. Men i virkeligheden burde det hedde noget langt mere kreativt, fordi det samler alt det, der giver virksomheder substans og personlighed. Nemlig indhold, blogs, begivenheder, sociale medier og SEO. Alt det, der skaber et brand og opmærksomhed omkring det. Man kunne kalde det “at være til stede” i sin marketing.

Hvad er inbound marketing så?

Det er vigtigt først at forstå forskellen på outbound marketing, hvor virksomheder i høj grad forsøger at finde nye kunder og få deres opmærksomhed. En marketing form som hurtigt bliver meget larmende og selvproklamerende.

Hvorfor virker det?

Årsagen til at inbound marketing har vokset sig rigtig stort, er den massive bølge af brugere, en hel generation af digitale indfødte, der er vant til at vælge til og fra på baggrund af egen data. Det betyder at købere i dag er velinformerede og hurtigt kan indsamle data og anmeldelser på et bestemt produkt, fra kilder som de stoler på. De har magten til at sammenligne hård data og personlige anmeldelser, hvilket underminerer outbound marketing og selvpromoverende branding fuldstændigt.

Hvordan fungerer det?

I stedet for at stå og råbe ”kom og køb i min butik”, handler inbound marketing om at give værktøjerne, som brugerne søger efter, så de selv finder frem til din butik. De giver præcis de svar og de informationer, som der søges efter. Den tilgang er med til at opbygge tillid, et godt ry og autoritet omkring et brand, uanset din branche.

Det er her man taler om at un-brande sig, ved at gøre sine rå data tilgængelige for forbrugere og give dem værktøjerne til at finde frem til netop dit produkt, udenom slogans og brand-navn.

Inbound Marketing er en taktik, der handler om tre væsentlige ting:

  1. At give forbrugerene de værktøjer som de søger efter via god SEO
  2. At udbyde den information som forbrugeren leder efter via godt indhold
  3. At være til rådighed for rådgivning og vejledning via social

Kort sagt

Inbound marketing erstatter en forældet tilgang til salg og vender processen på hovedet. Det handler ikke længere om at have et produkt og nå ud til en gruppe potentielle kunder, via få kanaler. I dag har alle virksomheder mange kanaler, som de henvender sig til én forbruger igennem.

Sådan bliver du fundet af dine kunder

Det er tydeligt at se, hvordan markedet har ændret sig på baggrund af informationssamfundet, hvis man ser på fire essentielle tilgange til marketing, der har ændret sig radikalt:

  1. Hvor marketing før handlede om at repræsentere sin virksomhed og finde kunder, handler det i dag om at repræsentere kundernes interesser og blive fundet af dem.
  2. Hvor det tidligere har handlet om at reklamere på brede platforme og blive set af så mange som muligt i prime time, handler det i dag om en-til-en kommunikation og tilpasset kunde kommunikation via relevante kanaler.
  3. Hvor taktikken tidligere handlede om at gentage et budskab på gode kanaler igen og igen, handler taktikken i dag om at opbygge en relation til målgruppen via integrerede kanaler og med et budskab, der har værdi og relevans.
  4. Dengang målte man succes via direkte salg. I dag måler vi på facts og trafik via big data for at få succes.

Derfor har du brug for at gøre dig bekendt med principperne i inbound marketing for at overleve på nutidens digitale marked. Ved at anvende inbound marketing taktisk former du dit brand til et funktionelt og autoritært brand. Du genererer salg via direkte henvendelser, fordi du er aktiv på sociale kanaler og dit indhold bliver delt af flere brugere. Du lader kunderne selv finde frem til dig, fordi du giver dem konkrete værktøjer og data som de søger efter. Du opfylder et vigtigt behov for forbrugeren, ved at være tilstede og interagerer med dine forbrugere, der, hvor de har brug for dig.

Modsat traditionel marketing initiativer, handler inbound marketing om at opbygge sit brand over tid og tænke langsigtet. For eksempel giver et relevant indhold dig måske ikke kunder lige i det øjeblik du deler det. I stedet giver det dig mange langsigtede fordele, idet det kan findes flere gange ved søgninger og dukke op og deles igen og igen via flere kanaler. Det er benzinen, der får hele google motoren til at køre. Nøglen bag det gode indhold er nemlig at opbygge informative kilder omkring dit brand, der på sigt opbygger en cyklus af relevant viden og interaktion i et økosystem opbygget af dig og som alt sammen leder til dig.

For at opnå dette må du tilsidesætte resourcer, store mængder tålmodighed og sørge for et kontinuerligt flow af relevant, underholdende, interagererende indhold.

Ønsker du at outsource opgaven? Vi tilbyder fordelagtige abonnementsordninger med fokus på at opbygge relation til din målgruppe og vende trafik til salg. Se vores katalog over kampagner.