Content er ikke King, hvis det ikke læses. Så er det faktisk fuldstændigt ligegyldigt.

Derfor har journalistik og content marketing brug for hinanden og de to felter er mere fusionerede end nogensinde. I denne artikel kan du læse om hvordan, og hvorfor det er vigtigt for din marketing at kunne se styrken i begge felter.

Et budskab når ikke igennem hvis ingen modtager det

Journalistikken har brug for marketing for at nå ud med sit budskab. Og marketing har brug for journalistikkens evne til at formidle et budskab. Eller sagt på en anden måde; Der er brug for dem, der er mestre i at skabe det gode indhold, og dem, der er mestre i at få folk til at læse det.

Alligevel møder jeg dem, der ruller øjne, når deres arbejde bliver omtalt som “indhold”. For dem er content markedsføring generaliseret som en industri af talentfulde “vækst hackere”. Det er en verden fyldt med mislykkede journalister, der har mistet deres integritet et sted mellem advertorials og click bait artikler. Hvorimod det ægte journalistiske produkt på en eller anden måde er af så stor kvalitet, at det aldrig har brug for en henvisning. Det er så relevant at det automatisk vil blive delt og samlet op af en masse medier og mennesker.

Ligeledes møder jeg virksomheder, der har det på samme måde med deres produkt. Det er så sensationelt at der nærmest ikke er behov for marketing.

Heldigvis ser virkeligheden anderledes ud. Og det siger jeg ikke kun fordi jeg er en journalist, der lever af markedsføring. Men netop fordi jeg arbejder i fusionen imellem de to, er jeg i stand til at se hvordan de styrker hinanden.

Moderne marketing er at kunne se journalistisk på sagen

Virkeligheden er at markedsføring og journalistik har brug for hinanden for at overleve. Markedsføring handler om at arbejde på tværs af medieplatforme og bruge nyeste metoder og værktøjer til at spore, og vurdere læsernes adfærd. Der fokuseres ikke alene på at vokse et publikum men også på at pleje det og skabe en relation, så det er mindre sandsynligt at publikummet vil forlade een til fordel for en anden.

Et medie – lad os bare sige en avis – fokuserer alene på læsertal. Altså mængden af mennesker, der abonnerer på en avis. Dette tal er direkte lineært med succeskriteriet for avisen, og det er det tal der anvendes til at få annoncører. Der er stort set ikke fokus på at skabe en relation med læserne. Kommunikationskanalen er envejs, med undtagelse af enkelte debatsektioner og i nogle tilfælde muligheden for at kommentere på artikler. Men det er generelt ikke en kanal, der lægger op til dialog.

Læs også: Sådan opbygger du en relation med din målgruppe

Den moderne journalist er klar over at artiklen ikke slutter ved udgivelsen på et specifikt medie. Artiklen kan forlænges udi delinger på øvrige medier og platforme og dermed kan de forlænges i debatter og nye former og spin off’s. Måske bliver artiklen anledning til nye opslag, eller videoer, tweets og så videre. Der kan blive starten på noget og slutter dermed ikke i sin form som artikel, hvis de markedsføres (distribueres) rigtigt.

På den måde glider det sammen. Journalistens indhold markedsføres. Marketing leverer indhold. De to forenes og styrker hinanden.

Moderne marketing handler derfor om at kunne se journalistisk på sagen. Alle budskaber, alt content, har brug for at blive markedsført.

Dit content er ikke king, før nogen ser det.

Synes du at denne artikel var brugbar, så vil du også kunne lide: Næste store bølge i marketing

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få rådgivning og trin for trin guides til din marketing.