Af: Sofie Wille

I dette indlæg vil jeg komme ind på forskellen på journalistik og journalistik i en marketing kontekst. Vi markedsfører virksomheder, blandt andet ved hjælp af et stærkt journalistik indhold, men hvordan er det værdiskabende marketing?

Jeg er journalist. Min fornemste opgave – det jeg lever af, ånder for, elsker og er bedst til – er at finde den gode vinkel på en virksomheds historie. For alle virksomheder, alle brands, har en historie, der er værd at fortælle.

Men det er måden vi fortæller historien, der afgør, om historien skaber værdi. En historie kan være underholdende, interessant eller ligefrem bemærkelsesværdig. En historie kan ændre din adfærd. 

Hvornår bliver den gode historie værdiskabende?

Virksomheder bør bruge tid på at formidle den gode historie, fordi den viser de værdier frem som appellerer til kunder og samarbejdspartnerne og det er her de finder grunden til at kunne lide virksomheden. En god forretning giver grunde til at blive valgt. 

Hvis virksomhedens historie er let at relatere til, kan den vække noget i os. Den kan får os til at identificere os med, og stole på virksomheden. Og dem vi stoler på vil vi handle med. 

Min journalistiske indgangsvinkel til marketing og hvorfor den skaber værdi
Jeg hjælper med at finde den gode historie frem. Skære den til benet, forme den og formidle den i en fortælling, der griber modtageren og holder dem fast. Med journalistiske principper der vinkler, former og skaber et gribende indhold med et formål.

Det skærer mig i hjertet når virksomhedsejere undervurderer indhold til bare at være noget man skriver med venstre hånd. Kommunikation er hamrende vigtig. Det bør prioriteres lige så højt som kvaliteten af ens produkt.

Alle nye kunderelationer starter derfor, for mig, med et skarpt fokus på virksomhedens historie. Jeg går ind i det nye samarbejde med en nysgerrighed og et blankt lærred, parat til at modtage en ny historie og tegne et billede af en virksomhed, som folk kan relatere til. Et billede som folk kan lide at se på og som de får lyst til at nærstudere. 

Når vores egen historie bliver bragt

Sjællandske Tidende, fredag d.31.marts

For nylig var vi i en lokal avis med vores egen gode historie. Her lagde journalisten vægt på vores forretningsmodel, som består i at arbejde uafhængig af sted, men stadig have en interesse i at skabe lokale forretningsforbindelser. Dette er en fin vinkel til en lokal avis, men skulle man have forestillet sig at jeg var kunde for journalisten, havde historien forankret sig i vores værdiskabende egenskaber, frem for vores målgruppevalg. Det er forskellen på journalistik og journalistik i et marketing perspektiv.

Hvad er din gode historie?
Historien handler om dig og din virksomhed, men dens funktion er ikke blot at informere, men at kommunikere denne fortælling, så den bliver værdiskabende. Både for dig og dine kunder.

Få hjælp til at finde frem til din virksomheds gode historie? Skriv til os og lad os give et bud. 

Du kan læse mere om indhold og strategien, der ligger forud for al kommunikation udviklet af Wille Digital Marketing her