Siden min egen start som virksomhedsejer, er der især et element jeg har nydt godt af: Nemlig det faktum at jeg kan benytte sociale medier til hurtigt og effektivt at få et budskab ud til målgruppen.

Jeg tager hatten af for virksomhedsejere, der har skullet starte op og markedsføre dig før de sociale medier.

 Hver sin virksomhed, hver sin strategi

Strategien for, hvordan man anvender de sociale medier er meget, meget forskellig og det, som jeg synes er spændende ved mit felt er at der findes et utal af løsningsmodeller fordi mediet, i sin form som levende og responsiv, er åben for fortolkning. Der findes mange måder at markedsføre sig online, og det er ved at måle sine resultater og lære af sin målgruppe at man finder frem til en løsningsmodel der virker for sin virksomhed. Jeg har gennem det sidste år mødt utallige virksomhedsejere, som var frustrerede over sociale medier, fordi de endnu ikke havde fundet den rette måde at anvende mediet til at få deres budskab ud.

Men der nogle retningslinjer, som alle virksomhedsejere bør kende, for at få det maksimale udbytte ud af at anvende markedsføring på sociale medier. For ikke at spilde penge og kræfter på at råbe ind i et medie, uden at blive hørt.

Jeg har kogt det ned til TRE PRINCIPPER, som er lette at huske på.

Princip 1: WHAT’S IN IT FOR THEM?

I stedet for at tænke på hva du skal have ud af et opslag på de sociale medier, så hav fokus på hvad målgruppen skal have ud af det

Som virksomhedsejer er det første prioritet i alt hvad vi laver at få kunder i biksen. Det er motivationen, strategien, vores levevej og frustration, alt sammen på samme tid. Derfor kommer vi hurtigt til at have fokus på vores egen gevinst i vores markedsføring. På sociale medier er reklame et fy-ord og virksomheder som reklamerer for sig selv uden tanke på målgruppen har sjældent succes. Ved i stedet at vende fokus på hvad modtageren får ud af din kommunikation og tilstedeværelse på sociale medier, kan du potentielt skabe værdi.

Din firmaside på for eksempel Facebook kan være:

  • Underholdende og en kilde til sjov og grin for modtageren, idet du deler sjovt indhold og materiale i relation til dit felt. Et af de senere eksempler er Tryg Fondens og Kræftens Bekæmpelses ”Help af Dane kampagne” som gav flere millioner delinger og 20.000 følgere på ganske få uger.
  • En vidensbank, ved at dele viden og information. De fleste nyhedsmedier lever i denne kategori, men også enkeltpersoner som Henrik Qvortrup er dygtig til at placere sig som kilde til information og politik med vinkel.
  • En service, ved at tilbyde gratis viden, guides, tips og vejledning inden for et felt. De fleste foredragsholdere er dygtige til dette, foruden Iværksætter Netværk, som i løbet af ganske kort tid er vokset til næsten en halv million brugere fordi indholdet er service uden reklame.
  • En brand-ambassadør profil med personline oplevelser og inspiration til målgruppen. Som nævnt er fitness instruktører gode til dette, men et andet sjovt dansk eksempel er Tryllekunstner Anders Lilleøre, der på ganske kort tid er blevet en stor social medie personlighed. Han er en talentfuld tryllekunstner, men han deler sine tricks, videoer og underholdning aktivt og har hver eneste gang et højt interaktionstal på sine indlæg.

Princip 2: ENGAGEMENT SKABER ENGAGEMENT

Ved at være en engageret kommunikatør motiverer du til interaktion

Som sagt er sociale medier et levende medie, der eksisterer fordi mennesker engagerer sig i at skabe indhold. Nøjagtigt som et samfund findes der grupper og bevægelser, hvori mennesker mødes og interagerer, samtidig med at hver enkelt har sine egne tanker og strømninger som vi vælger at dele med andre.

Hvem vil du helst lytte på: Vedkommende der engagerer sig i andre, fortæller med lyst og glæde og opsøger sociale sammenhænge? Eller vedkommende der forholder sig passivt, sjældent taler med nogle, der ikke direkte kan skabe værdi for dem?

Når du kommunikerer på sociale medier, så tænk i at være den engagerende samtalepartner. Vær den som folk ønsker at lytte til og tale med. Svar og interager med alle der viser interesse. Opfordr til debat og til at lære fra andre og benyt sociale medier til det de er skabt til: Social interaktion online.
Som hovedregel kan du tænke i altid at stille åbne spørgsmål: Alt hvad der ikke blot kan besvares med ja, eller nej.

Princip 3: GIV NOGET GRATIS

Det er et almindeligt købmandsprincip som kan overføres til moderne markedsføring – giv en gratis smagsprøve for at lokke kunder til

Som følge af princip 2 kan du udvide din kreds af følgere og styrke din positive indvirkning på målgruppen ved at udvise engagement. Svare på henvendelser, og indgå i debat og samtaler med så mange mennesker som muligt. For at hjælpe dette på vej er det en styrke at have et indhold der har værdi og lokker brugere til. Se på hvad din virksomhed udbyder og skab et element af noget der giver værdi, uden at det koster modtageren noget. Fitness instruktører har stor succes med at give kost og træningsråd. Terapeuter giver gratis tests, der kan øge ens viden om sig selv eller et personligt emne. Behandlere giver indsigt i krop og sind og vejledning til øvelser som har en værdiskabende funktion. Revisorer giver guides til skatteopgørelsen. Og så videre. Et værdiskabende indhold, har større sandsynlighed for at blive delt af brugere og dermed give gratis reklame for dig. Hvis dit indhold er af funktionel værdi, kan det samtidig have den effekt at andre ønsker at placere sig selv i forlængelse af denne viden. Forstået på den måde at det kan være en motivation at dele et indhold af værdi, fordi det er værdiskabende for brugeren selv, fordi han eller hun dermed indirekte yder en service eller demonstrerer en viden.

Jeg kan ikke understrege nok at dette indhold altid skal være helt gratis. Har du først én gang lovet et indhold væk gratis, men sat en præmis senere, i form af et krav for brugeren så klapper fælden og du mister den potentielle kunde. For eksempel ved at udbyde en test el lign som man, for at få resultatet/gevinsten skal opgive en e-mail adresse eller foretage sig en handling ved at dele og spamme sine venner. Drop det, for det skaber kun modvilje. Giv det væk gratis og lad målgruppen dele dit indhold og dit firmanavn til så mange mennesker som muligt af egen fri vilje og fordi indholdet er godt og værdiskabende.

For mere indsigt i kompetitiv markedsføring og online synlighed på sociale medier se for eksempel Almindelige Facebook Fadæser – Hvor mange begår du?