Når du hører Content Marketing tænker du uden tvivl medier som Facebook, Twitter, Youtube. Men content marketing har eksisteret længe før internettet og handler om mere end blot sociale medier.


Content marketing handler om Story Telling. Om at give din virksomhed en historie der skaber en identitet. Et brand.

Vi mennesker har altid fortalt historier. Vi tiltrækkes af dem med den bedste historie, som vi kan relatere til eller identificere os med. Vi nyder de historier, vi synes at vi lærer noget af og som kan åbne vores perspektiv og forståelse af verden.
 

Derfor er der værdi i at kunne fortælle en god historie. Og med marketing kanaler som sociale medie platforme der popper op hver dag, er mulighederne lige ved fingerspidserne.
 
Så lad os tage et kig på hvordan vi anvender Story Telling i et marketing perspektiv.

Content Marketing defineres som:

“… En strategisk markedsføringstilgang der er fokuseret på at skabe og distribuere værdifulde, relevante og samstemmende indhold for at tiltrække og fastholde en klart defineret målgruppe – og i sidste ende til at køre rentabelt kunde handling.”
 
Med andre ord handler Content Marketing om at kunne skabe et værdifuldt indhold for en målgruppe, der i sidste ende fører til en handling. Der hvor mange går galt er at fokusere på handlingen. At målgruppen skal købe noget. Man kommer til at stå og råbe ”kom og køb” i sin butik og glemmer at overveje relevansen for ens målgruppe.
 
Story Telling vender fokus væk fra at målgruppen skal handle fordi virksomheden vil have det, og hen på at give målgruppen en motivation til at handle, fordi det skaber værdi for dem.

 

Her er et eksempel:

Jeg talte for nylig med en klient, der fortalte mig at hun ikke kunne forstå hvordan hun på Facebook kunne have flere hundrede ”likes” og kommentarer når hun delte en opdatering. Men i det øjeblik hun annoncerede for et kursus var der ingen reaktion overhovedet. Hun kunne jo se at interessen var der men pludselig forsvandt alle kommentarerne, når hun ville have folk til at tilmelde sig sit kursus.

Det, som var forskellen på hendes opslag var, at det ene opslag var gratis at kommentere og syntes om. Hun deler en glæde, en oplevelse og en historie om sig selv som rigtig mange mennesker kan genkende eller identificere sig med. Men i det øjeblik hun inviterer til et kursus forlanger hun noget af folk. De skal tilmelde sig for hendes skyld. Og så stopper aktiviteten.
Vi talte derfor om at hun i stedet skulle invitere til sit kursus, ved at sætte sig ind i sin målgruppes sted. Det, som de tiltrækkes af, ved hendes aktiviteter på Facebook er at indgå i et fællesskab omkring det produkt hun udbyder. Ved i stedet at give mulighed for at forlænge fællesskabsfølelsen i fysiske rammer omkring hendes kursus, sætter hun deres behov først. Denne tilgang handler om at imødekomme sin målgruppe og skabe et behov hos dem, frem for at sælge i sin butik. Og denne tilgang gjorde en verden til forskel for hende, fordi hun efter at have ændret sin kommunikation til at handle om målgruppens behov og interesse fik hun pludselig tilmeldinger til sit kursus. Det eneste hun gjorde, var at ændre fortællingen til at skabe og imødekomme et behov hos sin målgruppe.
 

Hvorfor Content Marketing skaber mere værdi end annoncering

Det, man skal forstå ved Content Marketing er, at det er en langsigtet strategi der handler om at opbygge et forhold med sin målgruppe og skabe tillid, for dermed at opnå loyalitet. Det er derfor også en strategi der kræver tålmodighed. Man opnår ikke resultater med en enkelt god historie. Men resultaterne kan ses hurtigt i det øjeblik man ændrer sin kommunikation til at handle om målgruppen frem for en selv.
 
Når man begynder at opbygge et stærkt bånd til sin målgruppe ved at forsyne dem med relevant og underholdende indhold, som de kan bruge til noget. På den måde får du skabt et bånd med en målgruppen, ved at give dem noget, som de kan bruge og du vil derfor være det første valg når de beslutter sig for at købe.
 
Ved at give sig tid til at opbygge et bånd og skabe værdi for sin målgruppe, viser man nemlig selvsamme målgruppe at man har interesse for dem og interesse i at skabe værdi for dem.

I en verden hvor vi har adgang til al information altid og bombarderes med annoncering, er opmærksomhed blevet en yderst værdifuld ressource.

Hav dette i tankerne imens vi gennemgår de forskellige former som content marketing kan komme i:

Som sagt har Content Marketing eksisteret længe før internettet og længe før Content Markting Instituttet blev etableret tilbage i 2010 og som de første konkretiserede Content Marketing som en værdigivende strategi for virksomheder.

Men Content Marketing handler i sin form om at få og fastholde opmærksomheden hos sin primære målgruppe. Dette i form af et solidt og relevant indhold. Men næste udfordring er hvordan og hvor man møder sin målgruppe.
 

Hvor og hvordan møder du din målgruppe?

Der er TRE overordnede kategorier man kan tilgå content marketing og møde sin målgruppe: ONLINE, OFFLINE og HYBRID

Lad os gennemgå dem og se på eksempler.
 
ONLINE. Du kender formen på den første kategori, som Sociale Medier, især Facebook og Twitter samt Virale medier som You Tube eller Google videoer.

Succeskriteriet for videoer og indhold på sociale medier er altid: Relevans, Underholdning, og Værdi for målgruppen. Og lige så vigtigt: Respekt for mediet.

Sociale Medier er ikke reklamesøljer, men et socialt fællesskab hvor viden og information deles på kryds og tværs. Derfor bør dit indhold på sociale medier handle om at skabe et værdifuldt indhold for målgruppen og indgå i dette fællesskab. Du kan ikke bare poste ti indlæg om dagen uden også at lade målgruppen kommentere eller give sin reaktion. Skab en dialog ikke en monolog.

Tænk igen i at yde en værdi for din målgruppe frem for at annoncere. Markedsføring online kan også tage form som Info-Graphics. Enten som grafiske plakater eller som videoer. Info-Graphics yder en service ved at give tips eller indsigt i et emne på en let og ofte underholdende form.

Markedsføring online kan også tage form som Info-Graphics.

Radio eller Video Podcasts er også et yderst effektivt værktøj til Content Marketing, hvor du kan dele viden og række ud til din målgruppe. Men det kræver en god stemme og effektiv planlægning af programmer, hvis man ikke vil undgå at blive frasorteret. Men det kan være et lækkert alternativ til eksempelvis nyhedsbreve at tilbyde sin målgruppe at lytte eller se, frem for at skulle læse.

OFFLINE content marketing kommer i et utal af forskellige former, der kort sagt handler om at indgå i målgruppens liv uden nødvendigvis at blive opfattet som kommercielt. Det er lettere at forstå med et eksempel:
Har du overvejet hvorfor Marvel’s tegneserier og bøger den dag i dag stadig er et attraktivt produkt. Faktisk dominerer Marvel 30% af markedet, foruden deres andel af film og tv-serier og forlystelsesparker. Det, som Stan Lee, der ejer Marvel har gjort siden 60erne er at skabe fantastiske fortællinger og eventyr med figurer og karakterer som appelerer til en bred målgruppe. Disney, som købte Marvel i 2009 omsatte for mere end 40 billioner dollars alene fra fysiske produkter i form af plasticfigurer, souvenirs, tøj, legetøj og meget mere. Hvorfor? Fordi rigtig mange mennesker gerne vil være en del af den verden som Marvel har formået at opbygge.
 

The Money is in the Merch!

Det betyder at: God story telling giver indkomst, men god story telling PLUS fysiske produkter der repræsenterer eller forlænger historien giver endnu mere værdi.
 
VIL DU TESTE OM DIN HISTORIE HAR VÆRDI-POTENTIALE?
En måde du kan teste om din historie er god nok til at indfange et publikum og pirre nysgerrigheden hos din målgruppe, kan være ved at oprette en blog. En blog kan hæftes på din webside eller fungere separat. På siden kan du dele dine historie, give værdifulde tips eller professionel vejledning, og skabe et univers for din målgruppe.
 
Hvis du sælger et produkt, så lav en blog der giver gode råd til, hvordan produktet kan anvendes. Hvis du sælger en service, så opret en blog, hvor du giver indsigt i hvordan din service kan anvendes, eller hvordan den giver værdi for din målgruppe. Eller opret en blog, hvor du anvender dig selv som eksempel eller brand-ambassadør, hvor du fortæller om dine egne oplevelser med produktet eller er dit eget eksempel på en livsstil eller tilgang til livet, hvor dit produkt eller service er en del af dette.
 
HYBRID, eller multi-dimensionel content marketing bliver anvendt hyppigere, efterhånden som virksomheder får øjnene op for de mange anvendelsesmuligheder for at kommunikere med sin målgruppe. Princippet bag Hybrid content marketing handler om at anvende online marketing som en indgang til at gøre opmærksom på offline marketing og omvendt.
 

Et eksempel er at anvende sociale medier til at gøre opmærksom på et event der foregår offline. Men du kan gå meget længere end det. Ved at anvende applikationer som Snapchat, Instagram, Twitter, Facebook, You Tube videoer på kryds og tværs kan du opfordre til interaktion med din målgruppe. Du kan gøre opmærksom på begivenheder før og imens de foregår og invitere målgruppen til at deltage eller interagere med dig. Åbn dørene for din målgruppe og inviter dem til at blive en del af din virksomheds univers.

Blot een af Tim Cook’s tweets hvor han gør opmærksom på offentliggørelsen af den nye Apple iPhone. Tim Cook, der er udvikler for Apple har i høj grad set værdien af hybrid markedsføring

KONKLUSION

Jeg håber at jeg har fået synliggjort blot nogle af de muligheder, du som virksomhedsejer har, for at anvende Content Marketing uden det store budget. Det, som er rigtig interessant ved Content Marketing er dets uendelige anvendelsesmuligheder. Sociale Medier er endnu forholdsvis nye og vi er under konstant udvikling og finder stadig nye måder at anvende dem på og interagere med hinanden på.

Så det handler blot om at kaste sig ud i det, måle effekten og se resultaterne.

Hemmeligheden bag Content Marketing er således at fokusere din energi på ikke at kommunikere højere men at kommunikere bedre ting og bedre historier.

Har du brug for hjælp til en strategi eller til at fortælle din historie? Så står vi naturligvis klar til at hjælpe dig godt på vej. Bestil et møde her på siden eller ring på +45 4270 1227 (mellem kl.09-12 alle hverdage)