Virker din annoncering på Facebook? Få ting kan gøre forskellen på succes eller spildte penge. Læs her, hvordan du optimerer din annoncering og får kontakt til målgruppen. 

Har man først kastet sig over annoncering på Facebook, skrevet en målrettet annonce og betalt for et boost er det også med en forventning om at det skal give resultater. Når så ikke det gør, er det let at miste gejsten til at prøve igen eller kaste penge efter endnu en gang. Men der findes nogle retningslinjer, du kan følge, for at give din annoncering på Facebook en vindende fordel og motivere til salg.

VÆRDIEN I FACEBOOK ANNONCERING

Med annoncering på Facebook kan du nå ud til din målgruppe med et produkt eller et budskab pakket ind i en lækker annonce. Du har mulighed for at tilrettelægge din annoncering ved at vælge en specifik målgruppe, dennes placering, køn, alder, interesser, for på den måde at sikre dig at din annonce når ud til potentielle kunder. Det giver dig et fantastisk værktøj til at målrette din kommunikation og motivere dit markedssegment til salg i øjenhøjde. Men bruger man ikke værktøjet rigtigt, kan det skade mere end det gør gavn.

VEJEN TIL SALG TRIN FOR TRIN

Det, du skriver i dine Facebook annoncer, skal, i kombination med det billede du vælger motivere og opfordre din målgruppe til en handling. Denne handling skal du have defineret på forhånd, som en led i din strategi. Derfor er første trin i al annoncering at definere hvad annonceringen skal måle på.

Den gode annonce trin for trin

  1. LÆG EN PLAN
    En annonce på Facebook er nødt til at skulle handle om mere end at råbe ”kom og køb i min butik” (Se de typiske fejl mange virksomheder begår på Facebook)

Sociale medier er levende og genereret af menneskers lyst til at interagere. Denne form skal din annonce kunne passe ind i. Den skal have et motiverende formål for din målgruppe, der giver lyst til at kommentere, dele og synes om.

  1. PRIORITER ET GODT INDHOLD
    Noget af det, som rigtig mange virksomheder undervurderer er vigtigheden af et godt indhold. Min teori er, at i kølvandet på Facebook boost funktionen, er der kommet en fra virksomheders side lidt letsindig tilgang til annoncering. Når man kan betale sig til eksponering, kommer man let til at skyde for mange penge i annoncering, uden at have en klar strategi eller et målrettet indhold. Men gør man det, så skyder man forbi målgruppen og ender som spam, som målgruppen fravælger at følge eller se på i sine nyheder.

 SÅDAN SKRIVER DU EN TEKST, DER FANGER FOLKS OPMÆRKSOMHED

Udfordringen ved at skrive en annoncetekst er at få formuleret et budskab, der får folk til at stoppe deres scoll igennem nyheder ved netop din tekst. Jeg har en tre-sekunders-regel, om at du har nøjagtigt tre sekunder til at fange folks opmærksomhed på Facebook. Hvor meget kan du nå at læse og registrere på tre sekunder? Svaret er en overskrift og et billede. Ikke mere. Derfor er det vigtigt at du er helt skarp i din formulering i første sætning og i dit billedvalg.

Helt konkret bør du tænke på at:
1. Kom til sagen allerede i første linje,
2. Tænk på kundens synspunkt og
3. Hav en synlig og veldefineret call to action

Sørg for at hele dit budskab henvender sig til en potentiel kunde, så der slet ikke er nogen tvivl om hvad han eller hun får ud af at læse din annonce. Du kan med fordel følge den journalistiske nyhedstrekant, ved at levere essensen af dit budskab i første linje og uddybe herefter. Afslut med call to action, hvor du inviterer til at klikke videre ind på din webside, kontakte dig, bestille, deltage i en konkurrence eller noget helt andet. Husk at linke til et bestemt sted på din webside, hvor man kan læse mere om emnet eller produktet, eller købe noget på din webshop. Hvis du linker til landing page risikerer du at miste en potentiel kunde fordi han eller hun skal lede efter den rette side.

 3. SÅDAN FINDER DU DIN MÅLGRUPPE

Måske er du i tvivl om hvem din målgruppe er, og du ønsker ikke at begrænse din annoncering. Pas på med at tæppebombe med din annoncering. Det vil altid være mere givende markedsføring at specificere din annoncering. På samme måde som at fiske og skifte krog og madding afhængig af fisken.

Når du opretter din annonce kan du udvælge en bestemt geografisk placering. Du kan også vælge køn og alder på din målgruppe, men der, hvor du virkelig kan snævre dig ind på din målgruppe er ved valg af interesser. Her er det en fordel af være specifik med hvilke interesser der lægger sig op af dine ydelser eller dit produkt. I stedet for terapi, vær specifik med hvilken type terapi. I stedet for sport vær specifik med hvilken sportsgren. I stedet for håndværker, vær specifik med hvilket fag.

HVORNÅR GIVER DET MENING AT BOOSTE?

Du kan vælge at satse på organisk trafik med din annoncering. Det vil sige den trafik som annoncen selv kan motivere folk til. Hvis du gør det lægger du lid til dit indhold og motivation hos modtagere til at synes om, kommentere eller dele. Dette kan være en fordel at gøre med konkurrencer, da de ofte er motiverende at interagere med for at komme i betragtning til et give away. Som virksomhed bør du være velovervejet med hvornår og hvor meget du booster. Gør du det for ofte kan du risikere negativ feedback i form af frasortering fra målgruppen. Gør du det for sjældent risikerer du at miste potentielle kunder eller chancer for salg. Så vælg med omhu, og sørg for at tilrettelægge dit boost ved at være specifik i dit målgruppevalg samt længde på boost. Hold ikke en annonce i live på Facebook i unødvendigt lang tid. Især ikke hvis den indeholder en deadline, der kan overskrides, som det er tilfældet med konkurrencer eller særlige tilbud.

BRUG FOR HJÆLP?

Vi kan hjælpe med at skabe vækst i din virksomhed via målrettede kampagner på sociale medier, optimering af dit indhold og online aftryk i form af websider og firmaprofiler, samt synlighed ved søgninger. 

Er du i tvivl om facebook annoncering giver mening for dig at bruge? Find ud af hvad det næste skridt er for din virksomhed ved at følg denne step by step guide til optimal markedsføring på nettet.