Tal med Google, Videochat med kunden, sælg dine varer på sociale medier og lever dybdegående indhold. Dette er blot nogle af tendenserne for fremtidens digitale trends. Denne artikel går i dybden med fremtidens marketing og giver dig vejledning til hvordan du kan være på forkant med udviklingen allerede nu.

Hvor skal man starte?

Digitalisering er et af de mest søgte ord sidste år, specifikt på eksekvering og værdiskabelse. Det kan skyldes at der er en konstant udvikling i muligheder for at drive digital forretning. Derfor er der også mange virksomhedsejere, der har svært ved at prioritere, hvor der skal sættes ind. Hvordan lægger man en strategi for sin online marketing, hvordan vælger man de rigtige sociale medier og platforme at være synlige på, og hvordan skaber man mest værdi for marketingbudgettet?

Det, som kommer til at definere de digitale trends fremover er:

Sociale medier bliver salgsplatforme

Godt hver tredje forbruger følger forskellige virksomheder på sociale medier. Det betyder også at de aktivt følger og samler inspiration inden køb. Og dermed er sociale medier for alvor blevet en aktiv spiller i e-handel og det er bare med at komme med på trenden.

Derfor ser man også flere virksomheder inden for de sidste år, der begynder at opgradere deres synlighed på sociale medier. Samtidig giver firmasider på sociale medier også en gylden billet til statistik over brugeradfærd. Inden for de sidste år er det tydeligt at se at de fleste virksomheder aktivt er begyndt at indsamle statistik om brugeradfærd. Man opbygger følgere på sociale medier, tester strategiske opslag, annoncer og forsøger sig med nyhedsbreve. De fleste er klar over at der er brug for en digital strategi for at sikre sig fremtidig konkurrencedygtighed. Men de fleste erkender også at de har brug for mere indsigt i brugeradfærd online for at udvikle en strategi der kan opbygge deres brand og forretning

Disruption på ledelsesplan

Kun 29 % af danske virksomheder havde i 2016 digitale kompetencer ansat i ledelsen. Det tal er næsten fordoblet i dag, hvilket betyder at den digitale strategi for virksomheder bliver prioriteret i langt højere grad. Disruption er blevet det mest anvendte begreb indenfor virksomheders strategiske planlægning og dækker over at man gennem nyudvikling af produkter og services aktivt nedbryder en eksisterende branches typiske forretningsmodeller. Ud med det gamle ind med det nye, så at sige. Og det nye er digitale kompetencer i ledelsen, der fremtidssikrer virksomheders digitale indsats.

Decentale medarbejdere

Som forlængelse af ovenstående ses det også at den klassiske forretningsstruktur, med medarbejdere der møder ind hver dag kl8-16 er ved at være en forældet sag. Mange virksomheder outsourcer forskellige områder af virksomheden til medarbejdere eller eksterne bureauer i stedet for at have alle medarbejdere in house. Det betyder både en besparelse for virksomheden, men også en dokumenteret øget effektivitet, fordi eksterne parter lever af gode resultater og ikke forventer ferie eller frokostordning.

Øget villighed til langsigtede processer

Efterhånden som flere virksomheder uddannes i effekten af en opdateret webside, SEO og Content Marketing og organisk trafik fra sociale medier, opleves en øget forståelse for at digitale tiltag ikke skal quick fixes, men betragtes som en proces. Især hvis man har brændt nallerne på virksomheder der giver løfter og garantier på førstesidesplaceringer på Google. Digitale tiltag giver bedre resultater ved en langsigtet indsats, hvor der afsættes tid og midler af til måling af statistik, optimering, læring og tilpasning af strategi. Det giver mulighed for at måle og tilpasse sig frem til en algoritme der virker og giver kunderne til at opleve den nye kommunikation. Det gyldne snit for digital marketing eksisterer nemlig mellem tilpasning efter statistik og brugerinteraktion. Jo mere viden og statistik en virksomhed kan indsamle og anvende til at optimere indsatsen, des bedre potentiale gives der fremtidige tiltag og ROI. Derfor vil man i fremtiden se flere virksomheder der inkluderer SEO og Content Marketing som en fast del af udviklingsprocessen.

 

Vi anbefaler at formulere en digital strategi for virksomheden som løbende tilpasses statistik fra Google Adwords og Sociale medier. På den måde kan virksomheder opnå en skarp strategi baseret på indsigt og viden om målgruppen, for herefter at tilrettelægge sine tiltag og budgettere efter de rigtige områder.

Mobiler er Gud

Vi har sandsynligvis kun set toppen af den mobile revolution. Når man ser på statistik for online handel kommer mere end 70 % af trafikken fra mobile enheder. Samtidig viser afvisningsprocenten at brugere med det samme forlader websider der ikke er responsive (mobilvenlige). Foreningen for Dansk internethandel har udgivet en statistik for e-handel, der viser at køb fra mobile enheder er steget med 66 % sidste år, og nu udgør en tredjedel af al online handel. Derfor er det ikke underligt at services som mobile pay og one-click køb er stødt stigende og vi vil komme til at se meget mere til den slags. Det betyder også at virksomheder i højere grad bør tænke på hvor let det er for brugere at købe eller bestille fra websiden.

 

Story Telling og Story Doing

Storytelling er rygraden for content marketing. Måske hører du til dem der endnu ikke kan se meget fidus i det skrevne ord, men konverteringen med online brands har dramatisk ændret sig de sidste år. Virksomheder der tigger os om at købe, er en gammel sang der for længst (og heldigvis) er ved at dø ud. De erstattes af brands, der deler historier med os i stedet. Storytelling er blevet et bærende element for al content marketing, fordi det kan give virksomhedens brand en identitet, skabe kontakt med og opbygge en relation med målgruppen, der kan ses på bundlinjen. Forbrugere er blevet langt mere bevidste omkring virksomheders etik og identitet og vil i højere grad handle hos de virksomheder,  de kan identificere sig med, frem for en ukendt virksomhed som ikke gør meget væsen af sig.

Derfor er der værdi i at give din virksomhed et personligt præg. Måske kan forbrugeren allerede lide dit produkt, men ved at tilføje virksomhedens historie kan du give din målgruppe et mere detaljeret billede af virksomheden, som de måske kan identificere sig med, finde inspiration hos eller ønske sig forbundet med.

Hvis du er i tvivl om din virksomheds historie er inspirerende nok til at kunne give substans til dit brand, kan du overveje at skabe en relation ved at give brugbar information i stedet. Du er ekspert i dit område, hvorfor ikke hjælpe andre godt på vej?

Under denne kategori hører også Story Doing, er handler om at engagere målgruppen og involvere i aktiviteter omkring et brand. Som Red Bull gør med ekstremsport for eksempel, men i mindre skala kan det tage form af at skabe debat, konkurrencer, eller læne sit brand op af noget samfundsmæssigt, der skaber socialt ansvar eller nye idealer.

Der er værdi i fordybelse

Opmærksomhed er en mangelvare i det digitale samfund og derfor er mange også bange for at annoncere med noget der kræver mere end 30 sekunders opmærksomhed fra forbrugeren. Men faktisk betyder den øgede digitalisering og annoncetekster i twitter format, at der opstår et behov for at fordybe sig lidt mere. Derfor er long reads blevet en tendens som modreaktion på at folks opmærksomhedsniveau er blevet så kort at indholdet begynder at miste sin værdi. Medielandskabet begynder derfor at ændre sig i retning mod fordybelse og længere tekster og et indhold, der giver mulighed for at tage en pause. Samtidig giver det længere indhold en værdi på Google, fordi Google belønner det relevante indhold som er interessant for mange.

Dybdegående indhold strækker sig også ud over tekstindhold og kan ses i Virtual Reality branchen, der har fået folk fordybet i at jagte Pokémon i flere måneder eller gå på opdagelse i 360graders video landskaber.

Har du overvejet om virtual reality, Spil, eller 360 graders videoer kan bruges til at fremvise din virksomhed eller produkter på en mere fordybende og engagerende måde?

Vi vil se mere video

Facebook gør det. Instagram gør det. Snap chat var frontløber. Det er blevet nemmere end nogensinde før at tage og dele videoer og hele 2016 har båret præg af at forbrugere tager video-formatet til sig i stor stil. Go Pro og 360 graders videoer gør stilen håndholdt og råt, hvilket er en modtendens til det glasbillede som vi har set længe på sociale medier. Muligvis som en forlængelse af det her med at give og få opmærksomhed, ser vi en stor interesse for live videoer og de rå håndholdte optagelser set fra én persons perspektiv.

Som virksomhed kan det være din mulighed at skabe en brand ambassadør der taler direkte til målgruppen. Det at se kunder ”i øjnene” og sætte et ansigt på virksomheden eller webshoppen, er en tendens som vi vil se rigtig meget mere til fremover. Hvor virksomheder i dag tilbyder at man kan ringe eller chatte med kundeservice, vil det blive helt almindeligt at man kan se vedkommende man taler med, fordi det giver virksomheden en identitet og troværdighed som er guld værd.

Har du brug for råd og vejledning til at kortlægge din digitale strategi, og fremtidssikre din virksomhed?

Bestil et sparringsmøde i dag