Hvem tror du er verdens største brand i dag? Nike, Coca-Cola, Amazon?

Nej. Det mest succesfulde brand i verden er Google. Og her er hvorfor:

Globale Brands 2017

De succesfulde brands vi kender i dag, har én ting til fælles. De sørger for at inkorporere sig så meget som muligt i forbrugernes livsstil og personlige valg. For på den måde kan de bevæge sig væk fra blot at være et consumer produkt, til i stedet at få plads i forbrugernes tanker og hjerter. Her er Google verdensmestre.

Søgemaskinegiganten står nemlig direkte imellem forbrugeren og alle andre brands i verden. De fungerer som gatekeepers for alle virksomheder, fordi det er deres algoritmer, der definerer hvilke resultater, hvilke brands, der dukker op når forbrugere søger. På samme måde er de også inde i forbrugerenes tanker og ønsker, i alle søgninger. Når lige præcis du søger, for det er ikke tilfældigt hvilke søgeresultater der dukker frem på netop din skærm.

Derfor bliver der længere og længere imellem besøgende, der scroller igennem produkter på en webside, fordi de allerede vil have fundet det, de leder efter på søgeresultatsiden.

Googles algoritmer vil kende og kontrollere købsprocessen meget bedre end noget brand. Det resulterer i at før-salgs interaktionernes betydning for at få forbrugere ind på ens side forsvinder, fordi analytics allerede vil have en algoritme, der præsenterer produktet for dets målgruppe før brandet gør.

Og så forsvinder behovet for branding.

Nogle virksomheder har allerede erkendt at deres branding stiller sig i skyggen for ovenstående dynamik og er begyndt at tænke i at un-brande sig. Un-braning går ud på at fjerne hele laget af cover ups, der dækker over det egentlige produkt og i stedet markedsføre det ”nøgne” produkt i sin enkelthed. Uden reklamesnak eller forsøg på at fjerne fokus fra eventuelle fejl.

Den fremtidssikrede virksomhed ved godt, at hvis ens produkt har en fejl er det selvmord for virksomheden, at forsøge at skjule det for forbrugeren.

Autencitet er nøglen til at nå den moderne forbruger.

Man kan allerede nu finde flere eksempler på un-brandede produkter, der ganske enkelt hedder det, de er: tomatsauce, mælk, glutenfri drømmekage og så videre. I norden kender vi konceptet fra dagligvare-kæden “Normalt” der allerede har flere produkter uden brand-navn på hylderne.

Det er interessant at overveje om der overhovedet vil eksistere brand-navne i fremtiden, hvis de står overfor at miste deres værdi.

Un-branding udspringer nemlig af en gigantisk forbrugerbølges behov for transparent og autentiske virksomheder. Alle er trætte af kommercielt markedsføring og reklamering, der taler til den hjerneløse forbruger, som vil vælge produkter fordi ”reklamen sagde at det var det bedste”. Takket være Google og algoritmer på sociale medier og alle steder, der til stadighed bliver mere og mere individualiserede, har vi fået en forbrugergeneration, der tager det som en selvfølgelighed selv at gøre sin research. Vi leder ikke efter at købe brands, men blot den ”ting”, der kan det som vi specifikt ønsker at den skal kunne. Ikke mere, ikke mindre.

Dette paradigmeskifte er sket fordi mange små dynamikker har haft indflydelse på hinanden og nu betyder et stort skifte. Mange års filter-billeder og iscenesættelse af virkeligheden, også kommercielt, har skabt et kæmpe behov for at se den rå virkelighed og produktet bag slogannet.

Det er et behov, der allerede nu har indflydelse på markedet og som kun vokser sig større for hver virksomhed, der får succes ved at turde at træde frem i sin ”rå” og u-filtrerede form og fremvise sin historie og sit produkt frigjort fra sin branding. Der, hvor brandet kan få sin styrke er i genkendeligheden hos forbrugeren og de positive associationer der kan være forbundet med det, og som vil gøre at forbrugeren vil vælge dette brand, selvom det ligger nummer tre eller fire på søgeresultatsiden.

Så spørgsmålet er – hvem er din virksomhed og hvad er dit produkt i sin reneste form? Og hvordan vil du markedsføre det?

Har du brug for hjælp til at fremtidssikre din virksomhed og målrette din marketing til en digital målgruppe? Kontakt os og bestil et gratis Skype rådgivningsmøde, eller hent en gratis e-bog med trin-for-trin vejledning til, hvad du selv kan gøre, for at optimere dit digitale brand.