Strategi er et af de mest brugte ord i business, og samtidig det mest misforståede koncept. For der er tusind forskellige indgangsvinkler til, hvad en strategi skal kunne. Nedenfor har jeg samlet de fem gennemgående og vigtigste principper, der baner vejen for at du kan lægge en konkurrencedygtig strategi for din forretning.

Princip nr1: En god forretningsstrategi kræver, at du kan sige nej.

”Jeg vil rigtig gerne have det du tilbyder, men jeg har ingen penge. Hvad kan vi finde ud af?”

Henvendelser som disse bliver velkendte, efterhånden som man begynder at opnå synlighed med sin forretning. Folk, der har set hvad du kan, genkendt værdien af det du tilbyder, men som ikke er villige til at investere i det.

I startup-fasen kan bytteaftaler være en fin løsning, men når ud har opbygget en grundlæggende kundebase, er det vigtigt at du begynder at kunne sortere i de kunder du tager ind, og i, hvordan du bruger din tid.  Hvis du har en helt klar definition af hvad du tilbyder, og hvilken værdi du skaber for et specifikt kundesegment og afprøvet dette i aktiviteter eller services, der giver positivt udslag, vil du også kunne begynde at definere de ting, du ikke gør.

Der vil dermed være kunder, som du ikke tager ind, og ydelser som du ikke tilbyder. For din forretningsstrategi er også at definere det, du ikke skal gøre. Din strategi handler også om fravalg af de møder, du ikke får noget ud af, de opgaver, som ikke reflekterer dit brand, eller de aktiviteter som ganske enkelt spilder din tid.

Princip nr 2: Kend dit marked og adskil dig fra det

Noget af det mest effektive du kan gøre for din forretning er at opbygge et dybt kendskab til det marked du ønsker at træde ind på – for herefter at gøre noget helt andet, end hvad andre har gjort.

Du kan adskille dig med din forretningsstrategi ved at have et analytisk og dybdegående indblik i hvad andre gør, og være i stand til at genkende hvordan du kan gøre det anderledes – og bedre. De mest succesfulde virksomheder i dag, begyndte med en vision om at villle ændre på noget. Det kræver nemlig at man sætter sig ind i det eksisterende marked og forstår de kræfter der styrer det. For så at genkende, hvordan det man vil bidrage med, kan ændre på disse kræfter, bryde rammerne, eller – hvis man er Musk – redefinere dem.

Læs også Forny dit brand og styrk din markedsposition

Princip nr3: Hav styr på dine prioriteter

For de fleste, der vælger at starte en forretning, er det med visionen om at den skal vokse sig stor og stærk på markedet og leve i mange år fremefter. Derfor går man som regel til værks med høj energi og godt drive og søsætter en masse initiativer. Det giver en masse arbejde og løse ender, og fyldt kalender med møder, workshops, seminarer, og det føles godt, indtil man opdager hvor lidt effektivt det er.

Een af de stærkeste strategiske principper handler om at lære at prioritere rigtigt. Planlæg dine initiativer realistisk, i forhold til dine evner, udkastet, investeringen og hvor meget det kan gøre for din forretning. Kill your darlings, som man siger i journalistikken, og det samme gælder din forretningsstrategi. Brug tiden på de vigtigste ting først. Bliv god til det grundlæggende. Start med de små kunder. Lær at kravle før du melder dig til en marathon. Læg en trin for trin to do liste i prioriteret rækkefølge, over de ting du skal have styr på i din forretning.

Princip nr4: Fordel dine ressourcer tidligt

Du kender sikkert allerede dine styrker og dine svagheder, men implementerer du dem i din forretningsstrategi? Hvis du lader dit ego dikterer at du skal kunne udfylde alle roller i en forretning, der kræver mindst 4 forskellige kandidatgrader, så gør du livet svært for dig selv.

Læs også: Når ego spænder ben for din forretning

Een af de mest velkendte principper, som er sværest at efterleve for mange er at fordele sine ressoucer hensigtsmæssigt, så tidligt i forløbet som muligt. Brug dine kræfter på det, som drev dig til at starte din forretning til at begynde med. Det, som du ved, og kan måle på at du har succes med og outsource de opgaver der dræner dig.

At drive forretning behøver ikke at være at du skal være ekspert i alle områder. Du behøver kun at være ekspert på et område, hvis du kan finde ud af at fordele resten. Derfor er det et værdiskabende princip i din forretningsstrategi at sørge for at finde samarbejdspartnere, eller freelancere tidligt i forløbet, som kan løfte SEO, regnskaber, webudvikling, grafisk design, eller hvad end det er du ikke har evner til – så du i stedet kan bruge dine timer til det du er ressourcestærk i.

Princip nr5: Kommunikation uden omsvøb

Mange virksomheder kalder det også gennemsigtighed, men det, som det i virkeligheden bør dække over er kommunikation der er strippet for skjulte dagsordener. Hvis du ikke kan løse opgaven så sig det, hvis du er i tvivl om hvad kunden mener, så spørg, hvis du kan se en anden løsning som vil være bedre for kunden, så sig det.

Din kommunikation med kunder og samarbejdspartnere bliver bærende for hele din virksomhed, så lær at blive skarp i den. Du slipper ikke for besværlige kunder, eller uretfærdige kunder, eller nogle som er uenige med din måde at gøre tingene på. Men du kan blive skarp til at melde helt klart ud, hver gang og rygdække dig fra misforståelse.

Afsæt tid i opstartsfasen til at få talt kunden igennem det forløb i står overfor. Giv alle de informationer kunden har brug for, for at kunne træffe et informativt valg og sørg for at have helt klare retningslinjer for, hvordan du arbejder. For selvom kunden risikerer at gå en anden vej, vil det være et bedre udfald, end at få en kunde ind som har købt en forkert (i følge dem) løsning.

Læs også: Hvad er forskellen på salg og branding?

Det lille ekstra

Et sidste men enormt vigtigt princip for din forretningsstrategi er, at give et lille ekstra, når man tror at man har fået det hele.

Det er mekanikeren der kører din bil til service for dig. Det er smagsprøverne i supermarkedet. Det er opgraderingen til de dyre pladser i teatret, når der er tomme pladser foran. Det er det lille glas bobler du får sammen med menukortet. Det er den lille ekstra grund, der gør at du kommer igen.

For virksomheden er det et lille men vigtigt ekstra i en strategi der handler om at få kunden til at bemærke at du gik lidt længere end de havde forventet.

Gør det til et strategisk princip at yde en lille smule mere end forventet, for det giver både glade kunder og gør at du sandsynligvis vil blive valgt igen næste gang. I moderne marketing er din vigtigste valuta dit gode ry, så sørg for at sikre dig at dine kunder ikke er i tvivl om at de får det bedste hos dig. Hvordan du inkorporerer ydelsen i din vækststrategi er op til dig, men det gør en vindende strategi altid at yde merværdi.

Læs også: Sådan opbygger du en værdifuld relation til målgruppen