Ved du hvad dine kunder tænker om dit brand?

I denne artikel lærer jeg dig, hvordan du identificerer, hvordan dit brand opfattes af målgruppen og vigtigere endnu, hvordan du får kommunikeret dit brands værdi til målgruppen.

Uanset hvad du sælger, er det nemlig opfattelsen folk har af din forretning, der er afgørende for om de vil handle hos dig. Indenfor journalistikken er der en talemåde der lyder: Sandheden er det, som flest mener er sandt. Indenfor marketing er sandheden om dit brand, det som andre mener er gældende. Dit brand er, hvad markedet synes at det er, ikke hvad du selv tror at det er.

1. Forstå dit brands identitet

For at overleve på markedet og drive din forretning langt ind i fremtiden, er det altafgørende at du har en god relation med din målgruppe. For at få det kræver det først og fremmest at du ved hvem din målgruppe er, og hvordan du når ud til dem, med hvilket talerør. For det andet kræver det at kommunikationen bygger på tillid og skaber værdi for dine kunder.

Læs også: Fremtidens branding er at “un-brande” sig

Lad mig uddybe. Tillid opnår du ved at tilbyde dine kunder præcis det, som de forventer af dit brand. Det kan du kun gøre ved at vide hvad de forventer. Derfor er du nødt til at lave lidt opsøgende research for at lære dine kunder bedre at kende og finde ud af hvad de ønsker og forventer af en forretning som din. Først herefter kan du søge at opfylde disse ønsker og gerne overskride deres forventinger.

Hvis du har været i branchen i et stykke tid, har du sikkert allerede forsøgt dig med målgruppeanalyser og personaprofiler. Men husk at målgruppen hele tiden ændrer sig, og er du visionær husker du også at fange målgruppen nogle år før de bliver din egentlige målgruppe.

Guide: Sådan opbygger du en succesfuld relation med din målgruppe

Sørg også for at have værdien af dit produkt eller ydelser helt klar. På den måde er du i stand til at genkende dine potentielle kunders behov fordi du forstår hvordan du kan opfylde dem.

2. Find din unikke egenskab

En god måde at adskille dit brand fra øvrige, er at undersøge din konkurrence.

Sæt dig i dine kunders sted og research andre i din branche og bliv klogere på, hvad der tiltaler og hvad andre gør for at opfylde kundernes behov.

Herefter handler det for dig om at finde ud af, hvordan du kan opfylde dine kunders behov, på en måde som dine konkurrenter ikke kan, eller gør. Hvordan kan du gøre dig unik.

Lav en S.W.O.T analyse, eller gør brug af Porter’s five forces model, for at danne dig et overblik over din virksomheds styrker og svagheder og potentiale for at adskille sig. Ens for begge analyser er at vide hvor du kan lægge indsatsen for din marketing for at ramme helt plet hos målgruppen. Når du ved hvad din unikke egenskab kan være, som kan opfylde et behov hos din målgruppe, på en måde som ikke er set før, handler resten om at få kommunikeret det ud til netop dette marked. Her kan du gøre brug af din webside, sociale medier, annoncering, e-mail eller video marketing og ottehundrede andre metoder til at råbe din målgruppe op med den gode historie for dit brand.

Hvorfor alle virksomheder har en værdifuld historie

3. Gør fornyelse til et forløb

Når du har et udgangspunkt for hvad din virksomhed kan tilbyde af unik værdi for din målgruppe og du samtidig har indsamlet data på, hvad din målgruppe har af behov og hvordan de opfatter din virksomhed handler din brand strategi om at komme ind i et godt flow af:

  1. Mål på målgruppens opfattelse af dit brand (spørgeskemaer, Google Alerts, dialoger osv.)
  2. Uvikl på dit produkt eller ydelse til at yde den eksakte værdi som der forventes og gerne lidt ekstra
  3. Skab dialog og fasthold kommunikation med markedssegmentet, så du hele tiden er opdateret på behov og nye muligheder indenfor dit felt, før din konkurrent.

Læs også: Næste store bølge i marketing

Har du brug for hjælp til at komme i gang? Bestil et gratis sparringsmøde og få hjælp til hvordan du kommer videre, uanset hvor du er i forløbet. Du kender dit marked bedst, men vi kan hjælpe dig med hvordan du når ud til det med nytænkende marketing.

Send os et skriv