Er du virksomhedsejer er attraction marketing opskriften på succes.

Her følger en guide

 

Formlen på attraction marketing er at fremhæve personen bag et brand frem for produktet eller virksomheden. Du kender det også som personlig branding, men forskellen er at der er stor vægt på, hvordan du agerer som ambassadør for et brand.

Læs også Sådan kommer kunderne til dig

Det, som du ideelt set gør via attration marketing er at

  1. Tiltrække kvalificerede leads (hvordan, kommer jeg ind på længere nede)
  2. Skaber et forhold med disse leads.
  3. Opretter kvalitative salg, der strækker sig over en periode
  4. Motivere til positive anmeldelser, der opretholder dit brand og skaber nye leads

Den effektive marketeer sørger for at eksistere på flere platforme, og dele forskelligt værdiskabende indhold på alle disse platforme. Du bør som hovedregel dele firs procent gratis rådgivning og 20 procent salgsorienteret information. Her mener jeg information om dine produkter, nye tilbud.

Den næst bedste måde at tiltrække via din marketing er at give gratis værdifuldt indhold, og altid give godt indhold, som skaber værdi for dine følgere på alle platforme.

Den bedste måde er at være autentisk. Hvis dine følgere får fornemmelsen af at du er helt dig selv og deler ud af din erfaring, viden og gode hjerte vil du med største sandsynlighed få flere følgere og flere kunder.

Vi handler med dem vi kan lide, og dem vi stoler på. Så enkelt er det. Din opgave er derfor at sørge for at blive synlig, vise hvem du er og hvad du kan, og skabe grobund for at man kan få lov til at lære dig at kende på flere platforme, så du er til stede når kunden er klar til at handle.

Læs hvordan du udviser autensitet i din marketing

Opbyg din synlighed på flere platforme

For at få flere følgere er det altafgørende at du kender de medier du er online på, og spiller på den form der gør sig gældende på de forskelle medier

For eksempel kan du:

LinkedIn vidensdele og rådgive i dit fag, eftersom dette er et fagligt netværk med et professionelt fokus.

Instagram vise din hverdag og vinkle på din tilgang til dit arbejde, eftersom dette medie er personligt og spiller på individualiteten og det unikke.

Bruge Twitter til at skabe debat, og dele artikler og ny viden indenfor dit fag og felt

Bruge Facebook til at dele videoer og gør-det-selv tutorials, der giver praktisk værdi til dine følgere.

Saml dine aktiviteter i et social media management tool, som Hootsuite eller Buffer. Jeg bruger selv Buffer, da jeg synes at det er let at anvende og giver mig fint og overskueligt indblik i resultaterne på de forskellige platforme jeg anvender.

Er du i tvivl om hvilket medie du skal vælge så start med det du har det bedst med, og det, som din målgruppe er mest aktive på.

Læs også Hvordan en hvilken som helst virksomhed kan anvende sociale medier til at løfte deres salg

Min bedste anbefaling til at opbygge et forhold til dine følgere er at sørge for at være til stede der, hvor de er. Men vær smart med din tid. Når du har skemalagt dine opslag, så sørg for at tjekke op på hvilken respons det giver, men hav også fokus på, hvor meget tid du må bruge på det. Det er vigtigt at du er til stede og husker at svare på kommentarer på dine opslag (og andres), men vær bevidst om mængden af tid du investerer i det. Afsæt tid i kalenderen, for eksempel 3 x 15 minutter hver dag, til at besvare kommentarer og interagere på sociale medier. Morgen, middag og eftermiddag. På den måde er du “aktiv” og til rådighed hele dagen, selvom det kun koster dig 45 minutters arbejdstid.

De tre principper for attractive marketing er:

  1. Vær autentisk og hav dig selv med i din kommunikation. Skriv som du ville sige det, er mit bedste råd.
  2. Tro på dit eget produkt eller ydelse. Hvis ikke du selv tror på det, eller er begejstret for det, kan du ikke overbevise andre om det. Vis hvorfor det, du sælger er mega godt, så skal andre nok komme til
  3. Vær konsistent i din kommunikation, og sørg for at planlægge den tid du afsætter, jævnfør ovenstående opskrift.

 

Har du brug for hjælp til at fortælle din historie og opbygge en relation til din målgruppe? Så klik videre ind og læs om hvordan jeg kan hjælpe dig med dit indhold og kommunikation