Du er kvinde. I 30’erne. Du bor i hovedstadsområdet og for nylig har du syntes om et opslag om økologisk børnetøj. Derfor er du selvfølgelig interesseret i annoncer for vuggestuer, bleer, familiefotografer og hoppeborge. Ikke?

Inden for marketing elsker vi at skære målgruppen over i én karm. For det ville være så let, hvis alle havde præcis de samme ønsker og behov, som man kunne udregne på baggrund af én handling, alder, køn eller demografi.

Men mennesker er heldigvis komplekse størrelser. Så det kunne være at du syntes om opslaget fordi det én du kender der sælger økologisk børnetøj.

Mennesket bag målgruppen

Man kan se at den digitale bruger har ændret sig. Kulturen på sociale medier har ændret sig fra meget aktiv og bruger genereret til passiv og observerende brugeradfærd. Det har tyndet ud i interaktioner og opslag fra brugere på sociale medier og er blevet erstattet af virksomheder, der reklamerer for sit produkt eller brand. Den udvikling skyldes blandt andet at brugere ikke gider at være brugere, hvis interaktioner bliver analyseret i en algoritme, der skal udregne hvad vi kunne have potentiale for at klikke på. Konsumergruppen vil ikke være forudsigelige konsumere og det gør det enormt svært for os i marketing at regne på en målgruppe.

Heldigvis er det også en god udvikling for det tvinger marketing til at flytte sig i retning af at betragte brugere som mennesker. Det tvinger til at løfte sig op fra at studere en målgruppe ud fra ligningen: Hvis de kan lide dette produkt kan de også lide lignende produkter inden for denne kategori. Til i stedet at se på, hvorfor kan de lide dette produkt og hvad motiverede dem til at synes om det eller interagere med annoncen omkring det?

Det flytter marketing til at bryde sine stereotype rammer for målgruppen og i stedet se på mennesket bag målgruppen. Jeg har samlet det i 4 indgangsvinkler, som kan hjælpe dig med at tilpasse din online marketing:

  1. Indhold

Del og brug værdifuldt indhold, er essensen af sociale medier, så det bør være din første prioritet i al marketing.

Men hvad er så “godt indhold”? Nøglen til et godt indhold på sociale medier er at genkende og herefter tilbyde dine følgere præcis det, de efterspørger. Det kræver lidt research at finde ud af hvilke emner inden for dit fag, der er mest efterspørgsel på. For eksempel kan du undersøge hvilke søgninger der oftest bliver foretaget for at finde svar på. Herefter handler det om at du bevæger dig væk fra at promovere alt det du kan tilbyde og i stedet kommunikere det som målgruppen kan have gavn af at få information om.

Er du stadig i tvivl. Her er en guide til hvordan du Løfter indholdet på sociale medier.

  1. Interaktion

Sociale medier er ikke en envejs kanal for dine promoveringer. Selvom formålet er at promovere dit brand eller din virksomhed, er det vigtigt at formen er åben samtale. Lyt, vær opmærksom på din målgruppe og indgå i en samtale med dem, så ofte som du har mulighed for det. Det opbygger din relation og styrker dit brand ved at sætte mennesker og interaktion bag. Det bedste du kan gøre er at møde og tale med så mange indenfor din målgruppe som muligt. Hvert møde, hver samtale lærer dig lidt mere om deres motivation og deres indgangsvinkel til en virksomhed som din, der kan hjælpe dig til at tilpasse din kommunikation fremover.

 

  1. Interesse

Din mest værdifulde ressource er ikke det du tilbyder. Det er den tid du investerer i at blive bedre til det du er god til. Den tid og energi du bruger på at lære fra andre og udvikle dine egne kompetencer. For at forblive konkurrencedygtig er det essentielt at holde sig opdateret inden for dit felt. Hvis du bare bliver ved med at sælge det du kan, vil du bliver overhalet indenom af dem som udvikler sig og driver markedet innovativt. Derfor er det noget af det vigtigste du kan gøre for din egen marketing at bibeholde en nysgerrighed og interesse for dit eget felt. Studér og lær af andre ved at opsøge fællesskaber inden for dit område.

  1. Overrask

Overrask og bryd forventningerne, som ovenstående overskrift gør det. Formålet med al marketing er nemlig at skabe nysgerrighed for dit brand og det, du kan tilbyde. Sæt præmissen for, hvad du vil kommunikere og vær ikke bange for at overraske ved at bryde formen. I sidste ende handler det om at skabe nysgerrighed for hvad din annonce, Facebook opslag, Videoblog eller lignende indeholder.

Brug for hjælp til at skrive en tekst der sælger? Her er en guide

 

God fornøjelse med din digitale marketing!